Adverty genomför företrädesemission på 43 miljoner kronor - uppdaterar om kundfordringar (uppdatering)
(uppdatering avser allt under vad företaget avser att använda kapitalet till)
Annonsplattformbolaget Adverty avser att genomföra en företrädesemission på cirka 43 miljoner kronor. Därutöver har bolaget tecknat ett brygglån på 6 miljoner kronor.
Fullständiga villkor väntas beslutas av styrelsen den 15 november. Extra stämma väntas hållas den 13 november.
Emissionen är garanterad till 75 procent eller 32,1 miljoner kronor genom garantier och teckningsförbindelser. Emissionsgarantierna består av en bottengaranti om cirka 24,5 miljoner kronor och en toppgaranti om cirka 6,3 miljoner.
I samband med nyemissionen kommer det även ges ut teckningsoptioner som sedan beräknas ha en teckningsperiod under omkring maj nästa år.
Adverty tidigarelägger sin rapport som nu väntas släppas den 11 november, istället för ursprungliga 13 november.
Adverty avser att använda kapitalet till:
Rörelsekapital för den löpande verksamhet, såsom utveckling, administration och marknadsföring
Säkra nya viktiga spelutvecklare genom försäljningsaktiviteter
Säkra nya relationer med marknadens största och viktigaste DSP-aktörer, vilka enligt bolaget visat stort intresse för tech-bolagets nya klickbara In-Play 2.0 lösning, genom en ökad marknadsnärvaro
Fortsatt utveckling av In-Play 2.0-plattformen med fokus på click-to-install- och click-to-web-teknik
Återbetalning av brygglån och amortering
Adverty uppdaterar också kring sina kundfordringar. Bolaget har för närvarande fyra större direktavtal med återförsäljare, där respektive återförsäljare har ett avtalat exklusivt utrymme till Advertys spel-inventory i sin respektive egna region.
Dessa fyra större direktavtal har en längre betalningstid jämfört med de vanliga programmatiska. I korthet innebär det att man har mer än ett år på sig att betala. Det skapar också kundfordringar. Framöver kommer bolaget inte att ingå den här typen av avtal.
Bolaget förväntar sig att samtliga av de större direkta avtalen är betalda till fullo under 2025 och 2026.
Enligt kommunicerad omsättning har Adverty lagt en prognos om en total omsättning för 52 miljoner kronor för helåret 2024 varav 6,5 miljoner kronor avser det tredje kvartalet och 10 miljoner det fjärde kvartalet.
Enligt en alternativ uppställning blir motsvarande prognos för 2024 37,7 miljoner kronor varav 7,7 miljoner kronor avser det tredje kvartalet och 13,2 miljoner det fjärde kvartalet.
Adverty lanserar just nu sin nya teknik In-Play 2.0 och kommer i skrivande stund att aktivera tekniken i ett 30-tal befintliga och nya spel. I det fjärde kvartalet arbetar man intensivt med att komma upp i volym för att möta mediaköparnas krav på produkten.
"Med exklusiva, klickbara In-Play 2.0-annonser i tillräckliga volymer anses Adverty som en mycket intressant aktör av många ledande DSP:er (Demand-side-platforms, vilka köper annonser av SSP:er) på köpsidan, vilka bolaget tidigare inte kunnat nå på samma sätt med en icke-klickbar produkt. Detta, tillsammans med fortsatt tillväxt av bolagets totala spelportfölj, med ökade intäkter per spel till spelutvecklare, gör att bolaget prognostiserar en stark tillväxt av intäkter de kommande åren", uppger bolaget.
I den kommunicerade prognosen räknar bolaget med att nå närmare 600 spel med In-Play 2.0 under nästa år samt närmare 1 200 spel under år 2026. Företaget spår att man kommer att locka både befintliga och nya publicister till den nya produkten. In-Play 2.0-annonser beräknas ha 50 procent högre fyllnadsgrad samt 3-4 gånger högre genomsnittspris än vad bolaget idag säljer In-Play 1.0-annonser för, på den öppna programmatiska marknaden.