Adtraction ökar omsättning och ebita-resultat
Adtraction, som driver en plattform inom digital marknadsföring, redovisar ökande omsättning och rörelseresultat under andra kvartalet jämfört med samma period året innan.
Omsättningen steg 48,5 procent till 323,5 miljoner kronor (217,8). Den organiska försäljningstillväxten var 2 procent.
Tio av tolv marknader växte organiskt, men den totala tillväxten blev låg på grund av negativ utveckling på vissa nyckelmarknader som Sverige och Spanien.
Bruttovinsten blev 59,5 miljoner kronor (38,5), med en bruttomarginal på 18,4 procent (17,7).
Ebita-resultatet blev 14,9 miljoner kronor (8,5), med en ebita-marginal på 4,6 procent (3,9).
Resultatet efter skatt blev -4,7 miljoner kronor (3,0). Justerat nettoresultat var 11,3 miljoner (6,4).
Kassaflödet från löpande verksamhet uppgick till 10,0 miljoner kronor (-3,2).
"Vi räknar med en liknande utveckling under det tredje kvartalet. Fin tillväxt på de flesta marknader, men inte i Sverige och Spanien. Sammantaget har vi sett en kraftig förvärvad tillväxt och en svagt positiv organisk tillväxt i början av det tredje kvartalet. För Adservice ser vi en liknande utveckling i början av det tredje kvartalet som under det andra kvartalet, dvs en svagt negativ tillväxt. Augusti förra året var en exceptionellt bra månad för Adservice och augusti 2023 ser ut att bli en mer normal månad. Sammantaget förväntar vi oss därför en något mer
negativ tillväxt för Adservice i Q3 än i Q2", uppger vd Simon Gustafson.
Adtraction, Mkr | Q2-2023 | Q2-2022 | Förändring |
Nettoomsättning | 323,5 | 217,8 | 48,5% |
Organisk försäljningstillväxt, procent | 2 | ||
Bruttoresultat | 59,5 | 38,5 | 54,5% |
Bruttomarginal | 18,4% | 17,7% | |
EBITA | 14,9 | 8,5 | 75,3% |
EBITA-marginal | 4,6% | 3,9% | |
Nettoresultat | -4,7 | 3,0 | |
Kassaflöde från löpande verksamhet | 10,0 | -3,2 |
http://media.finwire.com/media/FWS008DE09-table-1