Adtraction ökar omsättning men minskar rörelseresultat
Adtraction, som driver en plattform inom digital marknadsföring, redovisar ökande omsättning under tredje kvartalet jämfört med samma period året innan. Rörelsevinsten minskade.
Omsättningen steg 47,0 procent till 353,7 miljoner kronor (240,6).
Bruttoresultatet blev 66,4 miljoner kronor (41,8), med en bruttomarginal på 18,8 procent (17,4).
Ebita-resultatet blev 24,4 miljoner kronor (11,0), med en ebita-marginal på 6,9 procent (4,6).
Rörelseresultatet blev 5,9 miljoner kronor (7,0), med en rörelsemarginal på 1,7 procent (2,9).
Resultatet före skatt var 5,8 miljoner kronor (7,0).
Resultatet efter skatt blev 5,8 miljoner kronor (5,0), en ökning med 16,0 procent mot föregående år.
"Sammantaget ser vi en liknande bild i början av det fjärde kvartalet som under det andra och tredje kvartalet, dvs en kraftig förvärvad tillväxt och en svagt positiv organisk tillväxt. För Adservice ser vi en liknande utveckling i början av det fjärde kvartalet som under det tredje kvartalet", säger vd Simon Gustafson om framtiden.
Adtraction, Mkr | Q3-2023 | Q3-2022 | Förändring |
Nettoomsättning | 353,7 | 240,6 | 47,0% |
Bruttoresultat | 66,4 | 41,8 | 58,9% |
Bruttomarginal | 18,8% | 17,4% | |
EBITA | 24,4 | 11,0 | 121,8% |
EBITA-marginal | 6,9% | 4,6% | |
Rörelseresultat | 5,9 | 7,0 | -15,7% |
Rörelsemarginal | 1,7% | 2,9% | |
Resultat före skatt | 5,8 | 7,0 | -17,1% |
Nettoresultat | 5,8 | 5,0 | 16,0% |
http://media.finwire.com/media/FWS00927A7-table-1