4C Strategies ökar omsättning och vinst under tredje kvartalet

Mjukvarubolaget 4C Strategies redovisar ökande omsättning under tredje kvartalet jämfört med samma period året innan. Rörelsevinsten var oförändrad. Nettovinsten ökade något.
Omsättningen steg 30,2 procent till 81 miljoner kronor (62,2). Den organiska försäljningstillväxten var 16 procent (20) justerad för valuta. Mjukvaruintäkterna steg till 58,7 miljoner kronor (43,8).
Rörelseresultatet blev 13,1 miljoner kronor (13,1), med en rörelsemarginal på 16,2 procent (21,1).
Justerat rörelseresultat blev 13,6 miljoner kronor (13,1), med en justerad rörelsemarginal på 16,8 procent (21,1).
Resultatet efter skatt blev 13,3 miljoner kronor (12).
"4C är ett tillväxtbolag. Framgent kommer vi att hålla ett tydligt fokus på tillväxt och på att expandera vår verksamhet. Investeringarna i försäljningsaktiviteter, varumärke och produkt-utvecklingsorganisation, stärker vår position som ledande leverantör av organisatorisk beredskap, utbildning och krishantering, men förväntas samtidigt ge en kortsiktig negativ inverkan på vår lönsamhet", skriver vd Magnus Bergqvist i rapporten.
På längre sikt siktar företaget på att leverera i linje med sina finansiella mål.
http://media.finwire.com/media/FWS007E9ED-table-1
Omsättningen steg 30,2 procent till 81 miljoner kronor (62,2). Den organiska försäljningstillväxten var 16 procent (20) justerad för valuta. Mjukvaruintäkterna steg till 58,7 miljoner kronor (43,8).
Rörelseresultatet blev 13,1 miljoner kronor (13,1), med en rörelsemarginal på 16,2 procent (21,1).
Justerat rörelseresultat blev 13,6 miljoner kronor (13,1), med en justerad rörelsemarginal på 16,8 procent (21,1).
Resultatet efter skatt blev 13,3 miljoner kronor (12).
"4C är ett tillväxtbolag. Framgent kommer vi att hålla ett tydligt fokus på tillväxt och på att expandera vår verksamhet. Investeringarna i försäljningsaktiviteter, varumärke och produkt-utvecklingsorganisation, stärker vår position som ledande leverantör av organisatorisk beredskap, utbildning och krishantering, men förväntas samtidigt ge en kortsiktig negativ inverkan på vår lönsamhet", skriver vd Magnus Bergqvist i rapporten.
På längre sikt siktar företaget på att leverera i linje med sina finansiella mål.
4C Strategies, Mkr | Q3-2022 | Q3-2021 | Förändring |
Nettoomsättning | 81 | 62,2 | 30,2% |
Organisk försäljningstillväxt, procent | 16 | 20 | -20,0% |
Rörelseresultat | 13,1 | 13,1 | 0,0% |
Rörelsemarginal | 16,2% | 21,1% | |
Rörelseresultat, justerat | 13,6 | 13,1 | 3,8% |
Rörelsemarginal, justerad | 16,8% | 21,1% | |
Nettoresultat | 13,3 | 12 | 10,8% |
http://media.finwire.com/media/FWS007E9ED-table-1