Volvo Cars-special: Teckna eller inte? Vi summerar analytikernas råd
På fredag den 29/10 väntas Volvo Cars aktie noteras på Nasdaq OMX Stockholm – en notering som dels går till historien som en av de absolut största och dessutom en väldigt känsloladdad sådan! Ska man då teckna i IPOn för den nya "folkaktien"? Vi summerar hur analytikerna hos de stora finans- och ekonomitidningarna råder.
Längre ner summerar vi dessutom den senaste tidens nyhetsflöde på noteringsfronten med fokus på aktuella och kommande svenska och internationella börsnoteringar att hålla ögonen på!
Tips – Ladda ner Börskollens kostnadsfria app för automatisk bevakning av nyhetsflödet för Volvo Cars
Är du intresserad av att följa nyhetsflödet för IPO-aktuella bolag rekommenderar vi att du laddar ner vår kostnadsfria nyhetsapp där du kan skapa bevakningar och få automatiska pushnotiser. Vi försöker att addera nya IPO-bolag löpande i vår databas, men om något saknas är du alltid välkommen att kontakta oss på [email protected].
Vi tipsar också om vårt populära nyhetsbrev med 50.000 prenumeranter där vi löpande lyfter aktuella IPO-nyheter!
Ska man teckna Volvo Cars-aktien eller inte? Vi summerar analytikernas tankar om IPOn
Kort om Volvo Cars
Volvo Cars har ett av världens snabbast växande premiumbilmärken* (både sett till antal sålda bilar och till omsättning) som fokuserar på design, utveckling, tillverkning, distribution och försäljning av personbilar i premiumsegmentet. Volvo Cars grundades i Göteborg 1927 och har sitt huvudkontor där.
Volvo Cars har sedan dess strävat efter att vara en global drivkraft för bilsäkerhet och innovation. Bolaget står bakom ett antal innovationer som idag är standard i personbilar över hela världen – som trepunktsbältet, sidokrockskydd, sidokrockkuddar och automatisk nödbromsning. Bolaget har offentliggjort en övergång till fullständig elektrifiering och en ambition att minska klimatavtrycket per bil under hela dess livscykel med 40 procent till 2025 jämfört med 2018. Volvo Cars avser att endast sälja helt elektriska bilar 2030 och genomgår också en omställning till en mer direkt försäljningsmodell.
*Enligt det oberoende marknadsundersökningsföretaget Frost & Sullivan, baserat på en marknadsstudie genomförd maj-juni 2021.
Kort om IPOn
Biltillverkaren Volvo Cars har idag den 25 oktober fastställt ett noteringspris på 53 kronor per aktie och beslutat att minska storleken på emissionserbjudandet inför sin stundande börsnotering på Stockholmsbörsen. Noteringspriset blir därmed i botten av det tidigare kommunicerade intervallet 53-68 kronor per aktie.
Emissionsstorleken har minskats till 20 miljarder kronor och Volvo Cars huvudägare Geely har beslutat att inte utnyttja sin rätt till att utöka erbjudandet.
"Genom att justera erbjudandet ser vi fram emot att notera våra aktier på Nasdaq Stockholm nu på fredag. Det är en viktig milstolpe för Volvo Cars och kapitalet som tillförs genom nyemissionen kommer tillsammans med vår starka balansräkning att säkra finansieringen av vår "fastest transformer"-strategi för att förverkliga våra ambitioner mot mitten av decenniet. Vi är mycket glada för det starka stöd som långsiktiga institutionella investerare visat, samtidigt vill jag även lyfta det stora intresset för att teckna aktier som allmänheten visat. Som börsnoterat bolag kommer vi att arbeta hårt för att genomföra vår affärsplan och skapa ytterligare värde för alla aktieägare", kommenterar vd Håkan Samuelsson.
Första dag för handel i Volvo Cars aktie på Stockholmsbörsen är den 29 oktober. Teckningsperioden pågår till och med den 27 oktober (kl. 23.59 hos Nordnet och Avanza).
Läs mer och följ nyhetsflödet på vår bolagssida för Volvo Cars.
Analytikerna om IPOn i Volvo Cars – teckna aktien eller inte?
(Tillagd 26/10)
Aktiespararna: Oeniga om man ska teckna aktien eller ej
Läs hela artikel för att höra vad Aktiespararnas Dag Rolander, Mohammed Salih och Peter Malmqvist tycker.
Dagens Industri: Teckna aktien
Dagens Industri rekommenderar att man tecknar i biltillverkaren Volvo Cars notering trots flera risker, så som det kinesiska ägandet och stora spannet i teckningskursen.
Det som lockar med bolaget enligt Di är värderingen, att den är så pass attraktiv att ”det borde vattnas i munnen på vilken värdeinvesterare som helst”. Tidningen har räknat fram att om man drar bort för nettokassan, samt delägandet i elbilsdotterbolaget Polestar och de 30 procent Volvo Cars har i kinesiska biltillverkaren Lynk&Co, kommer Volvo Cars att värderas till ett p/e-tal på cirka 6-7. Det skulle i sådana fall tillhöra börsens lägsta och även under sektorsnittet, trots bättre tillväxt.
”Blir Polestars värde 175 miljarder kronor i börsnoteringen, vilket faktiskt skulle kunna hända i de här konstiga tiderna, blir p/e-talet för Volvo Cars rörelse 2,6”, skriver Di.
Börsveckan: Teckna aktien
Volvo Cars börsnotering har kantats av en del frågetecken kring huvudägaren Geelys totala maktkontroll och den stundande noteringen av Polestar. Dessa frågetecken kompenseras å andra sidan av en relativ försiktig prislapp, skriver Börsveckan som sammantaget anser att prislappen är så pass attraktiv att man kan teckna sig för en liten post.
Affärsvärlden: Teckna aktien
Tidningen hittar tre varningsflaggor i erbjudandet inom ramen för sin granskning av nyintroduktioner. Den första handlar om tveksamma incitament med en lång rad kopplingar mellan bolaget och huvudägaren Li Shufum, vilket motiverar en dubbel flagga. Den sista flaggan gäller att det är ett komplext erbjudande, med ett intervall på 28 procent mellan högsta och lägsta i teckningskursen.
Affärsvärlden är tveksam till att räkna in hela Polestar-värdet i Volvo Cars. Det är oklart om det står sig och om bolaget vill, kan eller får realisera värdet.
"Samtidigt ser vi relativt goda chanser att ett mer optimistiskt scenario spelar ut i Volvo Cars. Så vi lutar åt att teckna. Det är ändå inget given slutsats mot bakgrund av riskerna som är förknippade med att vara stenhårt fastspänd i baksätet när kinesiska intressen styr. Samt att värderingarna i elbilssektorn är svajiga. Men ska vi sätta ned foten blir det på gaspedalen, teckna Volvo Cars", skriver Affärsvärlden i sin slutsats.
Placera: Teckna aktien
Värderingen är en röra, men vi ser ändå skäl att teckna, skriver Martin Blomgren på Placera i en analys på onsdagen.
Den stora osäkerheten i värderingen beror dels på att värdet på kärnverksamheten i Volvo Cars varierar mycket beroende på vilket värde man sätter på elbilsbolaget Polestar, som Volvo Cars äger till 49,5 procent. Polestar ska i sin tur noteras i USA under första halvåret nästa år genom ett spac-bolag.
Värderingarna i fordonssektorn är också starkt tudelade, med låga värderingar för de traditionella biltillverkarna medan elbilsbolagen med Tesla i täten har mycket höga värderingar.
"Är man i grunden skeptisk till Volvos vision om att kapa åt sig en premiumplats vid det stora bordet när marknaden för elbilar tar form det kommande decenniet så är aktien ointressant nästan oavsett värderingen av nuvarande vinster. Lockas man däremot av potentialen i den omställning Volvo är på väg att göra och är beredd på att det tidvis kan bli omtumlande så tycker vi att priset är rimligt och att det lämnar utrymme för en bra introduktion. Vi sällar oss, inte utan tvekan, till det senare lägret och säger: teckna Volvo Cars", skriver Placera i sin slutsats.
Tips – Läs tidigare "IPO-nytt"
IPO-nytt: Teckna Volvo Cars-aktien eller inte? Så råder analytikerna om jätte-IPOn
Privata Affärer / Marcus Hernhag: Teckna inte aktien
Marcus Hernhag, författare och skribent i bland annat Privata Affärer, rekommenderar att man inte tecknar i Volvo Cars börsnotering.
Bland annat beror detta på det breda teckningsintervallet, men också ifall Polestar förtjänar sin värdering eller inte. Volvo äger knappt hälften av elbilsbolaget som själva är på väg till börsen i USA. Baserat på värderingen av Polestars aktier sitter ungefär hälften av Volvo Cars börsvärde i Polestar-innehavet.
”Drar vi bort värdet på Polestar-aktierna från Volvos börsvärde har aktien en rätt låg värdering. Om vi ska teckna eller inte handlar därför om Polestar förtjänar sin värdering eller inte, men då kan tillväxtjägare lika gärna chansa på den aktien direkt. Bubbelvarningen för de hetaste elbilsaktierna gör att försiktiga investerare ska hålla sig undan”, skriver Hernhag.
Andra faktorer som är negativa för Volvo Cars notering är det misstänksamt stora antalet banker involverade i processen. Dock väntas aktien kunna få en bra start när så många banker säljer in aktien, menar Hernhag. Det slutliga rådet blir att långsiktiga och försiktiga investerare bör hålla sig undan Volvo Cars tills vidare.
Bonusmaterial – Lär känna Volvo Cars inför IPOn
Nordnets Alexander Gustavsson intervjuar börsaktuella Volvo Cars.
Volvo Cars strategichef Alexander Petrofski intervjuas av Nyhetsbyrån Direkt.
Läs mer och följ nyhetsflödet på vår bolagssida för Volvo Cars.
Fler nyheter om kommande börsnoteringar/IPOs, emissioner och SPACar att hålla ögonen på 2021
Nedan finner du ett antal nyheter som rör kommande planerade eller möjliga börsnoteringar för 2021 eller framåt.
Tips: Du finner fler aktuella nyheter på vår sida för Börsnoteringar & IPOs samt vår sida för SPACar.
Kinnevik och VNV Globals portföljbolag Babylon klättrar drygt 30 procent i spac-premiären
Babylon Holdings har idag slutfört sitt spac-samgående med Alkuri Global Acquisition. Det innebär att Babylon börjar handlas på New York-börsen med kortnamnet BBLN.
Babylon-aktien hade klockan 16.20 på fredagen klättrat med 30,4 procent till 12,00 dollar senast betalt. Babylon är ett portföljbolag i de båda investmentbolagen Kinnevik och VNV Global.
Läs mer och följ nyhetsflödet på våra bolagssidor för Kinnevik och VNV Global.
Q-Interline genomför en nyintroduktion på First North i Köpenhamn
Q-Interline genomför en nyintroduktion på Nasdaq First North Growth Market i Köpenhamn. Q-Interline utvecklar högteknologiska analyssystem som optimerar produktionsprocesser inom livsmedelsindustrin. Bolaget utvecklar mjukvara för analysinstrument och matematiska kalibreringsmodeller.
Erbjudandet omfattar mellan 4,0 till 5,0 miljoner nyemitterade aktier till teckningskursen 5 danska kronor per aktie, vilket kommer att tillföra bolaget 20 till 25 miljoner danska kronor före emissionskostnader.
Läs hela nyheten.
Fiskodlaren Fifax faller med knappt 20 procent i premiärhandeln
Finska Fifax, som är ett landbaserat fiskodlingsbolag, Fifax började i dag den 25 oktober att handlas på First North Growth Market i Helsingfors.
Fifax genomförde inför noteringen ett erbjudande där 5,9 miljoner nyemitterade aktier såldes till en teckningskurs på 2,55 euro per aktie, samt en riktad emission på 150 000 aktier till samma teckningskurs. Bolaget tillfördes 15,4 miljoner kronor före emissionskostnader.
Aktien har hittills idag handlas till 2,55 euro som högst betat och 1,80 euro som lägst betalt. Klockan 10.00 var senast betalt 2,0505 euro, vilket är en nedgång på 19,6 procent jämfört med teckningskursen på 2,55 euro.
Läs hela nyheten.