Volvo Cars: "Självklart att tullarna påverkar"
Volvo Cars är en av biltillverkarna som drabbas efter att EU-kommissionen infört strafftullar mot Kina. – Det är självklart att tullarna kommer påverka oss kortsiktigt, säger Volvo Cars finanschef Johan Ekdahl.
Volvo Cars gjorde en justerad rörelsevinst på 8,2 miljarder kronor för andra kvartalet. Det är en ökning med 28 procent.
– Vi kommer ut från ett väldigt starkt kvartal nu. Vi går in i andra halvåret med en väldigt bra startpunkt. Sen är det självklart så att tullarna kommer kortsiktigt påverka oss, säger Johan Ekdahl till TT.
Enligt Volvo Cars är det endast modellen EX30 som kommer påverkas av de kinesiska strafftullarna, som infördes tillfälligt för två veckor sedan.
Om det här kommer påverka priset på bilen, vill Volvo Cars däremot inte kommentera i detalj.
– Vi ser över våra volymer och priser hela tiden. Det här är ju en faktor, men det påverkas av många olika faktorer.
Däremot kan det påverka hur många bilar de väljer att sälja, enligt Ekdahl.
"Accelererat processen"
Volvo Cars har ytterligare tillverkning i Kina, men det är i princip bara EX30 som importeras till Europa.
Biltillverkaren planerar att stegvis flytta tillverkningen av modellen EX30 till Belgien. Men enligt Ekdahl beror förflyttningen inte på strafftullarna.
– Det beslutet var fattat redan innan. Men det är klart att det här kan ju i viss mån ha accelererat den processen.
Johan Ekdahl vill dock inte kommentera hur mycket de kinesiska tullarna kommer att kosta biltillverkaren.
– Vi går inte in på några exakta belopp. Det är viktigt att komma ihåg att EX30 är en viktig bil för oss, men vi har väldigt många andra bilar också.
Dialog med EU
Volvo Cars bekräftar också att de har dialog med både svenska myndigheter och EU-kommissionen, gällande tullarna.
– Men jag kan inte kommentera någonting specifikt i den frågan, eftersom det är en pågående dialog, säger Ekdahl.
Det var i början av juli som EU-kommissionen införde strafftullarna på upp mot 38 procent – på importen av elbilar från Kina. Det gäller bara tillfälligt och i november avgörs det om tullarna blir permanenta.
Bakgrunden till strafftullarna, är att priskonkurrensen ska bli jämnare. Detta eftersom kinesiska företag får statliga stöd, som gör att deras bilar kan säljas till priser som andra biltillverkare inte kan matcha, enligt kommissionen.
Fakta: Så går det för Volvo Cars
Volvo Cars redovisar en justerad rörelsevinst på 8,2 miljarder kronor för andra kvartalet. Det är en ökning med 28 procent.
Resultatet var bättre än väntat, men försäljningen hamnade under snittprognosen enligt Bloomberg. Aktiekursen steg cirka fem procent efter att rapporten släppts.
Omsättningen för biltillverkaren sjönk till 101,5 miljarder, mot 102,2 miljarder ett år tidigare.
Försäljningen i antal bilar ökade under kvartalet med 15 procent till 205 400 bilar. Andelen rena elbilar ökade till 26 procent av den totala försäljningen.
För helåret räknar ledningen med att försäljningsvolymen ökar med 12-15 procent.
Den Göteborgsbaserade biltillverkaren – som kontrolleras av kinesiska Zhejiang Geely Holding – är bland annat en av de största ägarna i den krisdrabbade elbilstillverkaren Polestar.
Källa: Volvo Cars
Källa: Karin Rader/TT