Clas Ohlson räds inte kinesiska Temu
Inledningen på julhandeln har varit "fantastiskt" enligt Clas Ohlson. Hotet från kinesiska sajter som Temu skruvar vd:n Kristofer Tonström ned. – Vi kommer aldrig lyckas eller vilja möta dem på priser, säger han till TT.
Julhandeln – en av årets absolut viktigaste försäljningsperioder – har nu inletts för prylkedjan Clas Ohlson. Vd:n Kristofer Tonström kan konstatera att såväl reaperioden Black Week och inledningen på julhandeln nu, visar ett starkt resultat.
– För vår del är inte Black Week och Black Friday den stora "drivaren" för oss utan det är julhandeln. Men vi har sett ett fantastiskt starkt november, säger han om försäljningen i anslutning till att de senaste kvartalssiffrorna släppts.
Resultatlyft för bolaget
För bolaget blev det ett rörelseresultat på 307 miljoner kronor, ett lyft jämfört med förra årets 245 miljoner kronor samtidigt som nettoomsättningen steg till 2,8 miljarder kronor. Vd:n Kristofer Tonström ser nu ett visst förändrat kundbeteende när hushållen inte brottas med samma höga ränte- och inflationstryck som till exempel under förra året.
– Generellt kan man säga att det har blivit mera positiv syn. Samtidigt så har inte den reella ekonomin för många av våra kunder inte riktigt förändrats ännu och man har det fortsatt ekonomiskt ansträngt.
Spelar på olika villkor
I anslutning till det har också kinesiska e-handelssajter som Temu vuxit sig allt större. Med aggressiva reklamkampanjer och låga priser har man etablerat sig i Sverige, något som bland annat ifrågasatts från Svensk handel. Kristofer Tonström delar branschorganisationens syn men är diplomatisk i svaret kring hotet från Temu:
– Vi kan också konstatera att de har ett brett sortiment men inte alltid spelar på samma villkor som vi gör.
Hur stort hot är dom mot er?
– Ända sedan de gick in på den svenska marknaden så har vi haft fortsatt väldigt fin organisk tillväxt hos Clas Ohlson. Det vi försöker göra är att vi har bästa produkterna och följer alla lokala regleringar och gör vår affärsmodell mer och mer hållbar.
Fakta: Clas Ohlsons delår
Prylkedjan Clas Ohlson redovisar ett rörelseresultat på 307 miljoner kronor för det brutna räkenskapsårets andra kvartal. Under motsvarande kvartal ett år tidigare låg vinsten på 245 miljoner kronor.
Nettoomsättningen steg till 2,8 miljarder kronor, upp från 2,5 miljarder.
Genomsnittsprognosen för försäljningen låg på 2,8 miljarder kronor i andra kvartalet, enligt Bloomberg. Rörelsevinsten väntades hamna på cirka 310 miljoner kronor.
Källa: Tobias Österberg/TT