Viaplay lanserar engelskspråkig Premier League-studio
Viaplay Group meddelar att Premier League-studion kommer att sändas på engelska under 10 specialsändningar under säsongen 2024/25. Programmet, Viaplay Premier Sunday, kommer att ledas av brittiska Jules Breach och inkluderar tidigare Premier League-stjärnor som Peter Schmeichel, Freddie Ljungberg och Jaap Stam.
- Premier League-studion sänds på engelska i 10 specialsändningar under 2024/25.
- Programmet Viaplay Premier Sunday leds av Jules Breach.
- Specialsändningarna kommenteras lokalt i sex europeiska länder.
Enligt Finwire har mediebolaget Viaplay Group bekräftat att deras Premier League-studio kommer att sändas på engelska under tio specialsändningar under säsongen 2024/25. Detta bekräftar tidigare uppgifter från Aftonbladet samma dag.
Stjärnspäckat program
Viaplay Premier Sunday, det nya direktsända studioformatet, kommer att ledas av brittiska Jules Breach och inkluderar några av de största namnen inom Premier League-historien. Tidigare storspelare som Peter Schmeichel, Freddie Ljungberg och Jaap Stam kommer att delta i programmet som sänds i sex länder.
Premiären för Viaplay Premier Sunday är planerad till den 22 september och första matchen som kommer att analyseras är mellan Manchester City och Arsenal. Studion kommer att sändas intill spelplanen för att ge tittarna en så autentisk upplevelse som möjligt.
Lokala kommentarer i flera länder
Den nya studion kommer att vara tillgänglig för Viaplay-tittare i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Nederländerna och Polen. Trots att studion sänds på engelska kommer alla matcher att kommenteras på de lokala språken i varje land.
Viaplay Group kommer utöver de 10 specialsändningarna i Viaplay Premier Sunday-formatet även fortsätta erbjuda Premier League-studioprogram på lokala språk i respektive land. Detta innebär att tittarna inte bara får tillgång till den engelskspråkiga studion utan också kan fortsätta följa matcherna med kommentarer på sitt modersmål.
Vi på Börskollen noterar att Viaplay Group, som opererar inom underhållningsindustrin, erbjuder ett brett sortiment av TV-kanaler, streamingtjänster och radiostationer över hela Norden. Bland deras kända varumärken finns ViaPlay, Rix FM och Viasat. Företaget har en betydande kundbas som inkluderar både annonsörer och privatpersoner.
Enligt senaste mätningen har Viaplay Group 27 068 aktieägare hos nätmäklaren Avanza och 8 692 hos Nordnet, vilket visar på ett stort intresse bland investerare.