Verklig räckvidd hos laddhybrider – modellen som ”chockade” testlaget

Laddhybriders officiella räckviddssiffror har länge ifrågasatts, men nya tester visar att vissa modeller tvärtom överträffar förväntningarna. Teknikens Värld har genomfört ett omfattande test för att fastställa den verkliga räckvidden hos populära laddhybrider. Testarna uppger att de ”chockades” när en av bilarna bara fortsatte rulla efter att den officiella räckvidden uppnåtts sedan länge.
- Volkswagen Passat och Skoda Superb visar imponerande räckvidd.
- Ford Kuga underpresterar jämfört med officiella siffror.
- Väderförhållanden och utrustningsnivå påverkar räckvidden.
Enligt Teknikens Värld har tester av laddhybrider länge visat att officiella siffror ofta inte stämmer överens med verkligheten.
Tidigare användes NEDC-körcykeln för att mäta räckvidd, men den var alltför generös. Nu används WLTP-cykeln, vilket ger mer realistiska siffror.
Volkswagen och Skoda imponerar
Bland de modeller som Teknikens Värld testat utmärker sig Volkswagen Passat och Skoda Superb. Skoda Superb nådde hela 14 mil på en laddning, vilket överträffade förväntningarna. Likaså klarade Passat 11,3 mil i genomsnittlig hastighet på motorväg.
Skoda Superbs räckvidd chockade testlaget, som inte trodde sina ögon när bilen fortsatt rulla efter 14 mil. Teknikens Värld
Superb och Passat har stora batterier på över 25 kWh, vilket är jämförbart med tidiga elbilar. Detta tillsammans med möjligheten till snabbladdning gör dem till starka konkurrenter på marknaden.
Olika faktorer påverkar prestation
Det är inte ovanligt att samma bilmodell har olika räckviddsangivelser beroende på utrustningsgrad och däckval.
Exempelvis påverkar extrautrustning och större hjul negativt. Ford Kuga, som presterade sämst i testet, klarade 1,7 mil kortare än den officiella siffran på 6,9 mil, trots gynnsamma körförhållanden.
Väderlekens inverkan
Väderförhållanden som kyla och motvind kan avsevärt minska räckvidden. I ett test under kalla förhållanden presterade Volvo XC60 något sämre än vanligt. Snöslask och vinterdäck ledde till ökad energiförbrukning, vilket påverkade räckvidden negativt.
Topp 5 i testet
Bilmodell | Räckvidds-poäng | Test (km) | WLTP (km) |
---|---|---|---|
Volkswagen Passat Sportscombi 1,5 TSI eHybrid | 113 | 113 | 100 |
Kia Niro Plug-In Hybrid | 112 | 66 | 59 |
Skoda Superb Combi 1,5 TSI iV 204 DSG | 111 | 140 | 126 |
Volvo XC60 T6 Laddhybrid AWD | 105 | 81 | 77 |
Mercedes E 300 de 4Matic Kombi | 103 | 90 | 87 |
Källa: Teknikens värld. Poängen visar hur bilen presterar i verkligheten i jämförelse med officiell WLTP-räckviddssiffra. vid 100 poäng är verklig räckvidd och WLTP identiska.