Undervärderade stabila "bluechip-bolag" att överväga till portföljen
Placera tar en titt på de undervärderade bluechip-aktierna som Morningstar rekommenderar för den långsiktiga placeraren. Bland dessa företag hittar vi välkända namn från läkemedelssektorn, försvarsindustrin och klädesbranschen.
- Bluechip-företag är stora, väletablerade företag med starka varumärken och stabila kassaflöden.
- På Morningstars lista över undervärderade bluechip-aktier hittar vi bland annat Pfizer, Medtronic, Bristol-Myers Squibb, Roche, Sanofi och Nike.
- Bolagen i listan är av varierande storlek men alla har ett börsvärde över 100 miljarder dollar.
Bluechip-bolag är kända för sin stabilitet och sin förmåga att generera stabila kassaflöden. De har ofta en lång historia av utdelningar och anses generellt vara mindre riskfyllda investeringar. Morningstar har nyligen publicerat en lista över vilka bluechip-aktier som de anser vara undervärderade just nu.
Undervärderade läkemedelsbolag
På listan återfinns flera läkemedelsbolag, både från USA och Europa. Bland dessa hittar vi Pfizer och Medtronic, båda USA-baserade med börsvärden på 150 respektive 115 miljarder dollar. Bristol-Myers Squibbs, även det amerikanskt, har ett marknadsvärde på 100 miljarder dollar.
På den europeiska sidan hittar vi schweiziska Roche och franska Sanofi, båda verksamma inom läkemedelssektorn, med börsvärden på 230 respektive 125 miljarder dollar.
Detta rapporterar Placera om.
Sportkläder och öl på listan
Utöver läkemedelsbolagen finns även sportklädesjätten Nike på listan, med ett börsvärde på 125 miljarder dollar och ett p/e-tal på nästan 30. Bryggerijätten Anheuser-Busch Inbev, som äger öl-varumärkena Corona och Stella Artois, är också med på listan med ett börsvärde på 125 miljarder dollar.
Slutligen på listan hittar vi försvarsjätten RTX, halvledarbolaget Taiwan Semiconductor och kommunikationsbolaget Comcast. Dessa bolag representerar en bredd av industrier och sektorer, vilket understryker att det finns potential för undervärderade investeringar inom alla marknadssegment, avslutar analysen.