Tuffare EU-krav kan ge billigare hotell
Hotellbokningssajten Booking ska klassas som grindvakt enligt EU:s nya marknadsregler för nätet. Ökad valfrihet och billigare pris kan bli följden. Booking.
Booking.com anses så stor att plattformen framöver måste följa de tuffaste reglerna inom EU:s digitala marknadslag, DMA. Reglerna är till för att inte de största nätjättarna ska missbruka sina marknadsledande positioner och ställer krav på rättvisa villkor gentemot användarna.
Goda nyheter för konsumenterna, anser EU-kommissionären Margrethe Vestager.
"Semesterfirare kommer att kunna tjäna på bättre urval och hotellen får fler affärsmöjligheter", säger hon i ett pressmeddelande.
Lars Ramme Nielsen, ansvarig för hotellbranschen inom danska näringslivsorganisationen Danskt Ehrverv, är också glad. Han tror på en friare prissättning när plattformarna måste anpassa sina kontrakt.
– Hoppet är att många användare väljer att boka direkt hos hotellen. Därmed får användarna en fördel, genom att det blir billigare och hotellet kan helt spara på provisionen, säger han till nyhetsbyrån Ritzau.
Booking.com var förberedda på måndagens beslut och lovar samarbete med EU-kommissionen.
"Vi kommer att arbeta konstruktivt med dem medan vi utvecklar lösningar för att lyda (reglerna)", skriver bolaget i ett uttalande.
Fakta: EU:s digitala marknadslag
Digital Markets Act (DMA) är ett EU-regelverk riktat mot de största nätjättarna och deras sätt att konkurrera och arbeta med mindre aktörer.
Enligt DMA måste jättarna ge affärsanvändarna tillgång till data, låta dem teckna avtal med slutkund utanför jättarnas plattformar, samt i vissa fall tillåta tredjepartsaktörer att samverka med de egna tjänsterna. Jättarna får inte heller favorisera egna produkter rankningsmässigt.
De sex bolag som hittills omfattats är Alphabet (som äger Google), Amazon, Apple, Bytedance (som dominerar Tiktok), Meta och Microsoft. Nu utökas listan även med Booking.
Källa: Wiktor Nummelin/TT