Trots tullar – så tar Kina över bilmarknaden
Börskollen - Aktier, fonder och ekonominyheter

Börskollen

För dig med koll på börsen

Nyhet

Trots tullar – så tar Kina över bilmarknaden

Trots tullar – så tar Kina över bilmarknaden

Kinesiska biltillverkare möter hinder i USA och Europa men expanderar aggressivt på andra internationella marknader. Med en snabbt växande export har Kina blivit världens största exportör av personbilar, vilket ger anledning till oro bland konkurrenterna.

  • Kinesiska biltillverkare överträffar Tyskland och Japan i bilförsäljning.
  • Sydostasiatiska, Mellanösterns, Latinamerikas och Afrikas marknader är i fokus.
  • Fabriker etableras utomlands för att undvika tullar och fraktkostnader.

Enligt en rapport från Carscoops har kinesiska biltillverkare, trots tullhinder i USA och Europa, lyckats öka sin globala närvaro. Genom att fokusera på marknader i det globala syd driver de försäljningen framåt och har nu möjlighet att överträffa både Tyskland och Japan i bilförsäljning.

Expansion i det globala syd

Med begränsat utrymme i USA och Europa siktar kinesiska tillverkare på snabbväxande marknader i Sydostasien, Mellanöstern, Latinamerika och Afrika. Dessa regioner lockar med snabb tillväxt och ett svagt inhemskt bilindustriellt motstånd, vilket gör dem till attraktiva mål för export.

Kinesisk tillverkningskapacitet och framtidsutsikter

Trots en avmattning på hemmamarknaden har kinesiska biltillverkare överkapacitet, med möjlighet att producera upp till 45 miljoner bilar per år. För närvarande utnyttjas endast sextio procent av denna kapacitet, vilket tvingar dem att söka nya marknader.

Tillväxten har varit exponentiell för den kinesiska bilexporten och 4,7 miljoner bilar exporterades förra året, tre gånger så mycket jämfört med 2021. BYD har redan gått om Tesla i global försäljning (elbilar och hybrider kombinerat) och analytiker förutspår att kinesiska biltillverkare snart kommer att gå om både Volkswagen och Toyota.

BYD är redan igång med tillverkning i Thailand och Uzbekistan, och planerar för nya fabriker i Brasilien, Indonesien, Ungern, Turkiet och eventuellt Mexiko. Carscoops.

Internationell konkurrens och utmaningar

Kinas aggressiva marknadsstrategi skapar oro bland japanska, sydkoreanska, amerikanska och europeiska biltillverkare.

Medan kinesiska företag etablerar fabriker utomlands för att undvika tullar, återstår det att se hur den kinesiska regeringen kommer att reagera på dessa internationella ambitioner.

Nyhetsbrev