Toyota ifrågasätter norskt elbilstest efter fiaskoresultat
Toyota Norge protesterar mot resultatet av det norska vintertestet för elbilar, där deras bZ4X-modell presterade sämst. Bilföretaget anklagar arrangören, den norska bilistorganisationen NAF, för att ha testat deras bil utan tillstånd och under orättvisa förhållanden.
- Toyotas bZ4X hade det största räckviddstappet av alla elbilar i det norska vintertestet.
- Testet genomfördes med en begagnad bZ4X hyrbil som redan kört över 33 000 kilometer, något som Toyota anser vara orättvist.
- Toyota protesterar nu mot testresultatet och anklagar NAF för att ha genomfört testet under icke-optimala förhållanden.
Toyota har tidigare kritiserat NAFs räckviddstest och försökte i år stoppa sitt deltagande genom att vägra låna ut en testbil. NAF, som arrangerar testet i samarbete med tidningen Motor.no, kunde ändå inkludera Toyota i testet genom att hyra en bZ4X från biluthyrningsföretaget Hertz.
Toyota ifrågasätter testmetoderna
Enligt Toyota är deras dåliga resultat i testet ett resultat av orättvisa testförhållanden. De menar att det inte är rättvist att jämföra nya och begagnade bilar i samma test. Dessutom hävdar Toyota att bilen körs med fel lufttryck och med däck i dåligt skick, vilket kan ha påverkat resultatet.
Detta rapporterar Carup om.
Öppnar för diskussion om elbilar
Trots företagets initiala motstånd mot att delta i testet, har Toyota nu meddelat att de är öppna för att diskutera fördelarna och prestandan hos deras elbilar med NAF, Motor.no och andra medier, i syfte att förmedla en rättvis och transparent bedömning till sina kunder.
Enligt Benny Christensen, teknisk expert på NAF, är batteriet detsamma på förra årets upplaga och den uppgraderade. "Det som kan vara skillnaden är delektroniken, men det blir små korrigeringar ändå och kommer inte att göra så stor skillnad när det kommer till räckvidden," säger han.
Resultat från vinter-testet
Toyotan hade tomt batteri redan efter 314 km. Avvikelsen mot den officiella WLTP-räckvidden på 460 km blev 31,8 procent, vilket var testets sämsta resultat. Dessutom kunde bilen bara köras långsamt efter 26 mil.
"Slutsatsen så här långt är att Toyotas första seriösa elbilssatsning inte klarar mer än 20 mil i milt vinterväder och med blygsam belastning – utan att resan till närmaste laddstation blir stressig. Det är för dåligt. Och det vet Toyota, skriver Motor.no."
Bilmodell | Räckvidd (verkligt, uppmätt) |
WLTP-räckvidd i km (angivet) |
Avvikelse i procent |
---|---|---|---|
HiPhi Z | 522 | 555 | −5,9 % |
Nio ET5 Touring | 481,4 | 560 | −14,0 % |
Hyundai Ioniq 6 (RWD) | 467,8 | 614 | −23,8 % |
Lotus Eletre S | 464,6 | 530 | −12,3 % |
Nio EL6 | 456 | 529 | −13,8 % |
Xpeng G9 Performance** | 451,8 | 520 | −13,1 % |
BMW i5 eDrive 40 | 443,6 | 505 | −12,2 % |
Kia EV9 | 441,9 | 505 | −12,5 % |
Tesla Model 3 Long Range | 441 | 629 | −29,9 % |
Polestar 2 | 430 | 614 | −30,0 % |
VW ID.7 Pro | 414 | 583* | −29,0 % |
Audi Q8 e-tron 55 S Line Plus | 411,4 | 533 | −22,8 % |
MG4 Trophy Extended Range | 399,6 | 520 | −23,2 % |
Mercedes-Benz EQE SUV 350 4MATIC*** | 399 | 491 | −18,7 % |
Volvo C40 | 395 | 577 | −31,5 % |
Nissan Ariya 4WD | 369,4 | 498 | −25,8 % |
Hyundai Kona | 341,3 | 454 | −24,8 % |
BYD Dolphin**** | 339,2 | 427 | −20,6 % |
Ford F-150 Lightning | 337,4 | 429 | −21,4 % |
Toyota bZ4X (AWD) | 313,5 | 460 | −31,8 % |
Peugeot e-308 kombi | 297 | 409 | −27,4 % |
Opel Astra Sport Tourer | 296 | 413 | −28,3 % |
Jeep Avenger | 286 | 395 | −27,6 % |
Källa: Motor.no