Toyota ifrågasätter norskt elbilstest efter fiaskoresultat
Börskollen - Aktier, fonder och ekonominyheter

Börskollen

För dig med koll på börsen

Nyhet

Nyheter Börskollen Motor

Toyota ifrågasätter norskt elbilstest efter fiaskoresultat

Toyota

Toyota Norge protesterar mot resultatet av det norska vintertestet för elbilar, där deras bZ4X-modell presterade sämst. Bilföretaget anklagar arrangören, den norska bilistorganisationen NAF, för att ha testat deras bil utan tillstånd och under orättvisa förhållanden.

  • Toyotas bZ4X hade det största räckviddstappet av alla elbilar i det norska vintertestet.
  • Testet genomfördes med en begagnad bZ4X hyrbil som redan kört över 33 000 kilometer, något som Toyota anser vara orättvist.
  • Toyota protesterar nu mot testresultatet och anklagar NAF för att ha genomfört testet under icke-optimala förhållanden.

Toyota har tidigare kritiserat NAFs räckviddstest och försökte i år stoppa sitt deltagande genom att vägra låna ut en testbil. NAF, som arrangerar testet i samarbete med tidningen Motor.no, kunde ändå inkludera Toyota i testet genom att hyra en bZ4X från biluthyrningsföretaget Hertz.

Toyota ifrågasätter testmetoderna

Enligt Toyota är deras dåliga resultat i testet ett resultat av orättvisa testförhållanden. De menar att det inte är rättvist att jämföra nya och begagnade bilar i samma test. Dessutom hävdar Toyota att bilen körs med fel lufttryck och med däck i dåligt skick, vilket kan ha påverkat resultatet.

Detta rapporterar Carup om.

Öppnar för diskussion om elbilar

Trots företagets initiala motstånd mot att delta i testet, har Toyota nu meddelat att de är öppna för att diskutera fördelarna och prestandan hos deras elbilar med NAF, Motor.no och andra medier, i syfte att förmedla en rättvis och transparent bedömning till sina kunder.

Enligt Benny Christensen, teknisk expert på NAF, är batteriet detsamma på förra årets upplaga och den uppgraderade. "Det som kan vara skillnaden är delektroniken, men det blir små korrigeringar ändå och kommer inte att göra så stor skillnad när det kommer till räckvidden," säger han.

Resultat från vinter-testet

Toyotan hade tomt batteri redan efter 314 km. Avvikelsen mot den officiella WLTP-räckvidden på 460 km blev 31,8 procent, vilket var testets sämsta resultat. Dessutom kunde bilen bara köras långsamt efter 26 mil.

"Slutsatsen så här långt är att Toyotas första seriösa elbilssatsning inte klarar mer än 20 mil i milt vinterväder och med blygsam belastning – utan att resan till närmaste laddstation blir stressig. Det är för dåligt. Och det vet Toyota, skriver Motor.no."

Bilmodell Räckvidd
(verkligt,
uppmätt)
WLTP-räckvidd
i km (angivet)
Avvikelse
i procent
HiPhi Z 522 555 −5,9 %
Nio ET5 Touring 481,4 560 −14,0 %
Hyundai Ioniq 6 (RWD) 467,8 614 −23,8 %
Lotus Eletre S 464,6 530 −12,3 %
Nio EL6 456 529 −13,8 %
Xpeng G9 Performance** 451,8 520 −13,1 %
BMW i5 eDrive 40 443,6 505 −12,2 %
Kia EV9 441,9 505 −12,5 %
Tesla Model 3 Long Range 441 629 −29,9 %
Polestar 2 430 614 −30,0 %
VW ID.7 Pro 414 583* −29,0 %
Audi Q8 e-tron 55 S Line Plus 411,4 533 −22,8 %
MG4 Trophy Extended Range 399,6 520 −23,2 %
Mercedes-Benz EQE SUV 350 4MATIC*** 399 491 −18,7 %
Volvo C40 395 577 −31,5 %
Nissan Ariya 4WD 369,4 498 −25,8 %
Hyundai Kona 341,3 454 −24,8 %
BYD Dolphin**** 339,2 427 −20,6 %
Ford F-150 Lightning 337,4 429 −21,4 %
Toyota bZ4X (AWD) 313,5 460 −31,8 %
Peugeot e-308 kombi 297 409 −27,4 %
Opel Astra Sport Tourer 296 413 −28,3 %
Jeep Avenger 286 395 −27,6 %

Källa: Motor.no

Läses av andra just nu

Populära ekonominyheter

Vinnare & Förlorare idag

Börskollen använder själva TradingView för analys – prova du med (affiliatelänk)Analysera aktier här

Mer från Börskollen

Nyhetsbrev

Senaste nytt