Tjäna pengar: Här är märkeskläderna svensken vill köpa begagnat
I Traderas årliga rapport framhävs de klädmärken som är mest populära på den svenska second hand-marknaden. Rapporten visar att svenska märken dominerar och att männen visar ett växande intresse för second hand. Dessutom uppmärksammas de varumärken som vuxit mest under året.
- Fjällräven utses till det mest populära klädmärket på Traderas marknad för tredje året i rad.
- Män visar ett växande intresse för second hand, med en ökning av herrklädersförsäljning med 34 procent under 2023.
- Årets Rising Star blev det svenska modemärket Tiger of Sweden.
Enligt Naturvårdsverkets undersökning har hushållens utgifter för inköp av kläder och textilier minskat under de senaste 20 åren, samtidigt som mängden inköpta textilier har ökat med nästan 30 procent.
Detta trots att vi använder våra kläder allt kortare tid. En stor del av dessa kläder och textilier ligger oanvända i garderoberna.
Kläder och cirkulär handel
Modeindustrin står för upp till tio procent av de globala växthusgaserna och genererar nästan 92 miljoner ton avfall varje år vid klädproduktion. För att motverka denna utveckling behöver vi i Börskollen och andra aktörer arbeta för att öka graden av återbruk.
Varje dag byter cirka 7 000 plagg garderob via Tradera
Tradera, den ledande cirkulära marknaden i Sverige, har kläder som en av de största kategorierna. Varje dag byter cirka 7 000 plagg garderob via Tradera. För att uppmärksamma cirkuläritetsfrågan inom modebranschen har Tradera för tredje året i rad tagit fram en lista över de mest populära modemärkena på andrahandsmarknaden.
Årets populäraste märken och växande trender
Enligt rapporten föredrar vi svenska märken på second hand-marknaden. Svenska märken dominerar alla topplistor. En annan tydlig förändring är att männen visar ett växande intresse för second hand, då försäljningen av herrkläder ökade med 34 procent under 2023.
Lista: Året populäraste klädmärken att sälja
Klädmärke | Årets placering | Förra årets placering | Trend |
---|---|---|---|
Fjällräven | 1 | 1 | ➖ |
Polarn O. Pyret | 2 | 2 | ➖ |
Totême | 3 | 3 | ➖ |
Rodebjer | 4 | 4 | ➖ |
Acne Studios | 5 | 6 | ⬆️ |
ARKET | 6 | 8 | ⬆️ |
Lindex | 7 | 9 | ⬆️ |
Peak Performance | 8 | 11 | ⬆️ |
Mini Rodini | 9 | 5 | ⬇️ |
Ralph Lauren | 10 | 23 | ⬆️ |
H&M | 11 | 15 | ⬆️ |
Newbie | 12 | 10 | ⬇️ |
Odd Molly | 13 | 13 | ➖ |
Stone Island | 14 | 24 | ⬆️ |
ADOORE | 15 | 16 | ⬆️ |
Marimekko | 16 | 7 | ⬇️ |
Levi’s | 17 | - | — |
Gudrun Sjödén | 18 | 12 | ⬇️ |
Didriksons | 19 | 14 | ⬇️ |
Our Legacy | 20 | 21 | ⬆️ |
Haglöfs | 21 | 18 | ⬇️ |
Houdini | 22 | 20 | ⬇️ |
& Other Stories | 23 | 25 | ⬆️ |
Gant | 24 | 22 | ⬇️ |
Patagonia | 25 | 19 | ⬇️ |
Tiger of Sweden – allt mer populärt
Årets Rising Star blev det svenska modemärket Tiger of Sweden. Denna utmärkelse tilldelas det märke som vuxit mest i antal sökningar, sålda plagg, genomsnittspris och genomförsäljningsgrad under de senaste 12 månaderna på Tradera.
Årets placering | Klädmärke |
---|---|
1 | Tiger of Sweden |
2 | Stine Goya |
3 | Eton shirts |
4 | Lacoste |
5 | Fred Perry |
6 | Colmar |
7 | Nudie Jeans |
8 | Stenströms |
9 | C.P. Company |
10 | Aim’n |