Tidningen slopar köprådet för H&M-aktien: Utmaningar att nå marginalmålet
Klädåterförsäljaren H&M visar positiva siffror i sin senaste rapport, vilket resulterar i en aktieuppgång på 13 procent. Trots en förbättring av rörelseresultatet med 2,4 miljarder kronor jämfört med samma kvartal förra året, finns det dock fortfarande två stora utmaningar på vägen mot företagets marginalmål på 10 procent.
- H&M-aktien har stigit med 13 procent efter att rörelseresultatet förbättrades med 2,4 miljarder kronor jämfört med samma kvartal föregående år.
- Två stora utmaningar kvarstår för företaget på vägen mot marginalmålet om 10 procent: att öka försäljningen och bibehålla de höga bruttomarginalerna.
Utmaningar på vägen mot marginalmålet
Enligt en analys från Affärsvärlden ligger H&M:s stora utmaningar i att öka försäljningen och bibehålla de höga bruttomarginalerna. Dessa faktorer är avgörande för att företaget ska nå sitt marginalmål på 10 procent.
Detta skriver Affärsvärlden, rapporterar nyhetsbyrån Finwire.
Aktien ser stabil ut
Affärsvärlden har också kommenterat den nuvarande statusen för H&M:s aktie. "Aktien är nu upp 20 procent sedan vårt köpråd i februari. Vi tror inte det är någon stress att sälja aktien på de här nivåerna och ser en uppsida närmare 20 procent på några års sikt. Vi är dock inte tillräckligt lockade för att bibehålla köprådet utan ställer oss neutrala till H&M", skriver Affärsvärlden.
Hos oss på Börskollen följer vi noga utvecklingen av H&M och dess aktie. Vi kommer fortsätta att hålla er uppdaterade med den senaste informationen och analyserna.
Läs även: Analyshuset: Därför är H&M-aktien fortsatt inte attraktiv nog att köpa
Börskollen om Hennes & Mauritz
Hennes & Mauritz är ett bolag som vi samlar in data om. Bolaget är från Sverige och handlas med tickern HM B på Large Cap. Hennes & Mauritz verkar inom sektorn Sällanköpsvaror och aktien har 94040 st ägare hos Avanza samt 24160 st ägare hos Nordnet vid senaste mätningen av oss.
Hennes & Mauritz är en detaljhandelskedja. Utbudet består av kläder, skor och accessoarer och inom koncernen återfinns även varumärkena COS, Monki, Weekday, Cheap Monday samt Other Stories. Idag driver bolaget även affärsverksamhet inom heminredning via H&M Home. Verksamhet innehas inom samtliga globala regioner. Bolaget grundades ursprungligen 1947 och har sitt huvudkontor i Stockholm.
Hos Börskollen hittar du löpande aktuell rapportering om Hennes & Mauritz, så som nyheter, pressmeddelanden, analyser, rekommendationer, blankning, insynstransaktioner och mycket mer. Vi rekommenderar vår app för bästa koll.