Teslas försäljning viker – är skälet Elon Musks politiska inspel?
Börskollen - Aktier, fonder och ekonominyheter

Börskollen

För dig med koll på börsen

Nyhet

Teslas försäljning viker – är skälet Elon Musks politiska inspel?

Teslas försäljning viker – är skälet Elon Musks politiska inspel?

När det gäller Tesla har vi vant oss vid kraftiga ökningar, men på senare tid har elbilstillverkarens försäljning gått ner. Konkurrenterna vinner snabbt mark och nu väcks frågor om Elon Musks politiska ställningstaganden påverkar företagets försäljning. I en analys sätter CNN förstoringsglas på elbilstillverkarens försäljningsdipp.

  • Tesla har upplevt sin första globala försäljningsminskning någonsin.
  • Musks politiska engagemang har blivit ett hett samtalsämne.
  • Ökad konkurrens pressar Teslas marknadsandelar.

Enligt en analys från CNN hade Tesla under fjolåret sin första globala försäljningsminskning hittills, med en nedgång på 1 procent från 2023. En så liten minskning skulle inte vara betydande för många företag i branschen, men för Tesla som är vana vid stora ökningar är det anmärkningsvärt.

Polarisering och försäljningssiffror

Elon Musk har blivit en kontroversiell figur på grund av sitt samarbete med politiska ledare som Donald Trump. Men huruvida detta påverkar Teslas försäljning är fortfarande oklart, konstaterar CNN. Analytikern Stephanie Valdez Streaty från Cox Automotive säger att det är för tidigt att se någon direkt backlash i Teslas siffror.

Det är fortfarande för tidigt att se någon (Musk-relaterad motreaktion) i Tesla-siffrorna.Stephanie Valdez Streaty till CNN.

Förutom Musks politik står Tesla inför andra utmaningar, som ökad konkurrens och priset på deras bilar. S&P Global Mobility har visat att lojaliteten bland Teslas kunder i "blå stater" – det vill säga stater som röstar på Demokraternas presidentkandidat – har minskat. Detta har lett till en minskad marknadsandel i dessa områden.

Läs mer: Tesla ned fem dagar i rad – analytiker pekar på Elon Musks ”distraktioner”

Ökad konkurrens och marknadsförändringar

Den globala konkurrensen pressar Tesla hårt. Kinesiska tillverkaren BYD har nästan nått Teslas nivåer i den globala elbilsförsäljningen och överträffade dem under fjärde kvartalet 2024. Dessutom lanserar traditionella västerländska biltillverkare som GM och Volkswagen nya elbilsmodeller.

Även om fler begagnade Teslor kommer ut på marknaden, kan detta delvis förklaras av den naturliga trenden att byta bil efter tre år. Samtidigt har Tesla inte gjort betydande förändringar i sin produktlinje, förutom lanseringen av den dyra Cybertruck.

Konsumenternas köpbeslut

Ivan Drury från Edmunds säger till CNN att bilköpare främst fokuserar på pris och värde snarare än på vd:ns politiska åsikter. Många konsumenter lägger åt sidan sina politiska känslor när de gör större köp som bilar, och prioriterar istället andra faktorer.

Nyhetsbrev