Tencents nya mobilspel drog in över 140 miljoner dollar – första veckan
Tencents senaste mobilspel Dungeon & Fighter har genererat över 140 miljoner dollar i spelarintäkter under sin första vecka efter lanseringen i Kina. Detta gör det till en av de mest inkomstbringande debuterna på den kinesiska spelmarknaden, enligt Bloomberg News.
- Dungeon & Fighter har genererat över 140 miljoner dollar på en vecka.
- Spelet har laddats ned 2,6 miljoner gånger på Iphones i Kina.
- Niko Partners förutspår över en miljard dollar i årsförsäljning.
Den kinesiska teknikjätten Tencent har lanserat sitt nya mobila spel Dungeon & Fighter, som under den första veckan efter lanseringen i Kina uppskattas ha genererat över 140 miljoner dollar i spelarintäkter. Detta enligt analysfirmorna Sensortower och Niko Partners, rapporterar Bloomberg News.
Imponerande start trots tekniska problem
Spelet släpptes den 21 maj och har sedan dess dragit in 63 miljoner dollar via App Store i Kina, enligt Sensortower. Niko Partners uppskattar att intäkterna från alla mobila plattformar inklusive Android-butiker kan uppgå till mer än 140 miljoner dollar.
Trots det stora intresset för spelet tvingades Tencent att stoppa det en timme efter lanseringen på grund av serverglitchar. Trots detta har Dungeon & Fighter toppat nedladdningslistorna under förra veckan, med totalt 2,6 miljoner nedladdningar på Iphones i Kina.
Detta rapporterar nyhetsbyrån Finwire om.
Potential för långsiktig framgång
Enligt Niko Partners bedömning kan spelet inbringa över en miljard dollar i försäljning för Tencent under det kommande året, förutsatt att populariteten håller i sig. Detta skulle motsvara cirka 5 procent av Tencents inhemska försäljning.
På Börskollen följer vi utvecklingen av Tencents nya spel med stort intresse och ser fram emot att rapportera om dess fortsatta framgångar på marknaden.