Syna reabluffen – så undviker du att bli lurad
Black Friday, Cyber Monday och Singles Day – shoppingorgiernas tid är nu. Men i djungeln av versaler, utropstecken och hysteriska reklamröster döljer sig villfarelser, fusk och rena bedrägerier.
På måndag infaller Singles Day, startskottet för en serie av handeln instiftade "högtider". Detta kinesiska påfund, som går ut på rabatter riktade mot ensamstående, har utvecklats till världens största konsumtionsdag och har på senare år spridit sig även till Sverige.
Mer etablerad på våra breddgrader är USA:s köpfest Black Friday den sista fredagen i november, som sedan länge svällt till en hel vecka. Därefter följer Cyber Monday – tillägnad näthandel efter allt spring i fysiska butiker.
Handeln gnuggar händerna över miljardrullningen. Så även många svenskar som ser fram emot en ny tv, jacka eller tvättmaskin till kraftigt rabatterade priser. Men allt är inte vad det synes vara. I reayran döljer sig både fuskande handlare och bluffbutiker.
– Tyvärr är det fortfarande rätt vanligt med reabluffar. Även bland mer seriösa näthandlare, trots att vi har lagstiftning som säger att det här ska vara supertydligt, säger Sinan Akdag på den ideella organisationen Sveriges Konsumenter.
Sju av tio
Sedan 2022 måste företag som uppger sänkta priser även ange det lägsta priset under de senaste 30 dagarna. Detta för att försvåra bluffrabatter där priset först höjs för att därefter sänkas.
När Konsumentverket förra hösten granskade e-handelsföretags prissänkningar visade det sig att sju av tio inte följde lagen när de lockade med sänkta priser.
– Jag rekommenderar att man går in och dubbelkollar på prisjämförelsesajter där man kan se en seriös prishistorik. Särskilt om man ska göra större köp.
Från Kina
Kinesiska lågprisjättar som Shein och Temu, liksom andra e-handelsplattformar som säljer varor från tredjepartssäljare utanför EU, utgör ett annat problem. Där handlar det ofta om bedräglig marknadsföring och bristande kvalitet.
En tredje kategori är så kallad dropshipping. Företag som utger sig för att vara ett helt annat varumärke eller låtsas vara baserat i Sverige, men som vidarebefordrar beställningarna till företag i andra länder som skickar varan till kunden.
– Det är ofta där vi ser de riktiga bluffarna. Produkter som inte alls motsvarar förväntningarna, svårigheter med reklamation och ångerrätt och så vidare, säger Sinan Akdag och konstaterar att sidorna ofta är svåra att genomskåda.
Tumregeln:
– Ser det för bra ut för att vara sant så är det antagligen det.
Källa: Simon Uggla/TT