Sverige i täten när båtlivet elektrifieras
Två svenska företag leder den internationella utvecklingen av elbåtar, men marknaden står inför flera utmaningar. För den som vill investera i en elbåt finns mycket att överväga – allt från höga kostnader till osäkerhet om framtida värde. Det konstaterar Privata Affärer i en genomgång av elbåtsmarknaden.
- Två svenska företag, Candela och X Shore, leder utvecklingen av elbåtar.
- Marknaden präglas av höga kostnader och osäkerhet kring andrahandsvärde.
- Leasing kan vara ett attraktivt alternativ för att minska risken.
Två Stockholmsbaserade teknikbolag, Candela och X Shore, går i bräschen för utvecklingen av elbåtar. Candela fokuserar på bärplansteknik medan X Shore använder mer traditionella skrov och framdrift. Dessa företag har bidragit till en snabb utveckling inom området, men står inför olika vägskäl. Candela siktar på persontransporter i storstäder medan X Shore riktar sig mot vanliga båtägare, rapporterar Privata Affärer.
Flera aktörer på marknaden
Det finns dock flera andra företag som satsar på elbåtar. Motortillverkare erbjuder nu både utombordare och inombordsmotorer i olika prisklasser. Traditionella båttillverkare har också börjat inkludera el- eller hybriddrift i sina sortiment. Dock väljer få kunder eldrift på grund av höga kostnader och osäkerhet kring framtida värde.
Leasing som ett alternativ
Brandt Båt är ett av de företag som marknadsför elbåtar mest aktivt, särskilt X Shore. Leo Ekbom, marknadschef på Brandt Båt, säger till Privata Affärer att de ser ett stort intresse för den nya modellen X Shore 1. De erbjuder både båtlån och leasing, där service och underhåll ingår i månadskostnaden. Ekbom menar att leasing kan vara en bra tröskelsänkare för att öka mängden elbåtar på marknaden.
Framtidens elbåtar
Elbåtstillverkarna står inför utmaningar som förseningar och tekniska samt ekonomiska hinder. Samtidigt finns det en stark tro på att utsläppsfria fritidsbåtar är framtiden. Enligt Mikael Mahlberg, PR- och kommunikationschef på Candela, är fokus nu på att utveckla både fritidsbåtar och mindre passagerarfärjor. Han påpekar också att det finns två typer av elbåtar som fungerar väl: långsamma snipor och snabba bärplansbåtar.
Vi på Börskollen ser att den svenska marknaden för elbåtar är under snabb utveckling, men det finns många aspekter att överväga för potentiella köpare. Kanske är leasing vägen framåt för att minska riskerna och samtidigt njuta av en hållbar båtlivsstil.