Svenskarna öppnade upp plånboken under Black Week – kraftig ökning av näthandeln
Black Week nådde nya höjder med en betydande ökning i näthandeln, medan Black Friday som enskild dag såg en nedgång. Trots detta lockades konsumenterna av årets reor, även om de förväntade sig större nedsättningar. Analytiker ser positivt på utvecklingen, då köpkraften ökat markant jämfört med de senaste åren.
- Näthandeln ökade med 9,8 procent under Black Week.
- Black Friday-försäljningen minskade med 5,1 procent.
- Konsumenter förväntade sig större rabatter än de faktiskt fick.
Ökad köpkraft trots minskad Black Friday-försäljning
Enligt Dagens industri såg Black Week en markant tillväxt i näthandeln med en ökning på 9,8 procent jämfört med föregående år. Trots den generella ökningen minskade försäljningen specifikt under Black Friday med 5,1 procent, enligt uppgifter från Prisjakt och Svea Bank.
Konsumenternas förväntningar och verklighet
Årets reor erbjöd i genomsnitt 21 procents rabatt, vilket stod i kontrast till de 38 procent som konsumenterna hade förväntat sig enligt en undersökning utförd av Kantar på uppdrag av Prisjakt. Emma Lindgren, expert på handel och konsumtion vid Svea Bank, kommenterade att den ökade köpkraften är ett positivt tecken efter två svåra år för hushållen.
Börskollen ser positiv utveckling
Vi på Börskollen ser en ljusning i konsumenternas ekonomiska syn, vilket har bidragit till det ökade resultatet under Black Week. Denna positiva utveckling kan signalera en återhämtning i hushållens ekonomi, vilket gynnar både detaljhandeln och ekonomin i stort.