Streamingjätten efter höjda priser och tappade kunder: ”Har hittat rätt”
Börskollen - Aktier, fonder och ekonominyheter

Börskollen

För dig med koll på börsen

Nyhet

Nyheter Börskollen Börs & Finans

Streamingjätten efter höjda priser och tappade kunder: ”Har hittat rätt”

Streamingjätten

Viaplay ser en minskning i antalet abonnenter, men de kvarvarande kunderna genererar högre intäkter. VD Jørgen Madsen Lindemann säger i en intervju med Di att detta är en del av företagets strategi. Företagets partnerskap, särskilt med Amazon, spelar en stor roll i deras framtida planer.

  • Viaplay tappar 5 procent av sina abonnenter.
  • Partnerskap med Amazon bidrar till intäkterna.
  • Champions League-rättigheterna hanteras försiktigt.

Enligt Dagens Industri har Viaplay minskat antalet abonnenter med 5 procent, från 5,01 miljoner till 4,76 miljoner. Trots detta har företaget lyckats hålla nettoomsättningen nästan oförändrad, vilket VD Jørgen Madsen Lindemann betraktar som ett tecken på att de har "hittat rätt med priserna", rapporterar Di.

Partnerskap som strategi

Viaplay har anammat en strategi som betonar partnerskap, vilket är särskilt tydligt i deras samarbete med Amazon. Genom detta avtal kan Amazon Prime Video visa en Premier League-match i veckan, vilket genererar intäkter för Viaplay. Lindemann avslöjar att fler partnerskap är på gång, även om han inte specificerar vilka.

Osäkerhet kring Champions League

Viaplay har också tagit över rättigheterna till Champions League, men har hittills valt att inte dela dessa med andra aktörer, trots tidigare framgångar med delningsmodellen för Premier League. Företaget har haft en utdragen process med Uefa, vilket fördröjde beskedet till kunderna om Champions League-ingår i befintliga abonnemang.

Utmaningar och framtid

Trots ett rörelseresultat på 2 Mkr, vilket var bättre än den förväntade förlusten, understryker Lindemann att Viaplay har en lång väg kvar till att åter bli ett lönsamt och hälsosamt bolag. Vi på Börskollen noterar att detta är en del av en bredare trend där företag inom streamingbranschen kämpar med att balansera kundvolym och intäkter.

Läses av andra just nu

Innehåller annonslänkar. Investeringar innebär risk (se här)

Tips: 50% rabatt hos fondroboten Opti

Dags att komma igång med sparande? Fondroboten Opti erbjuder en populär spartjänst som är perfekt för regelbundet månadssparande. Just nu får nya kunder som använder Börskollens unika kampanjkod BORSKOLLEN50 automatiskt 50 % rabatt på Optis avgift i 3 månader!

STÄNG X
Populär sparapp – över 500 000 nedladdningar
Många och höga externa omdömen
Högst grad av diversifiering
Perfekt för regelbundet månadssparande
KOM IGÅNG

Nya kunder som använder Börskollens unika kampanjkod BORSKOLLEN50 får automatiskt 50 procent rabatt på Optis avgift i 3 månader

Populära ekonominyheter

Vinnare & Förlorare

Börskollen använder själva TradingView för analys – prova du med (affiliatelänk)Analysera aktier här

Mer från Börskollen

Nyhetsbrev

Senaste nytt