Stort test av 18.000 elbilar – Så mycket räckvidd försvinner i kylan
Elbilar blir mindre effektiva i kyla, vilket resulterar i minskad räckvidd. Recurrent har undersökt hur 12 populära elbilsmodeller presterar vid -7 grader och hittade stora variationer. Audi e-tron står sig bäst, medan Volkswagen ID.4 överraskar negativt.
- Kyla minskar elbilars räckvidd på grund av långsammare batterireaktioner och behovet av el för att värma upp bilens interiör.
- Audi e-tron presterar bäst i kyla, med endast 16% minskning i räckvidd jämfört med WLTP, medan Volkswagen ID.4 underpresterar.
- Recurrent ger tips för att maximera räckvidd i kyla, inklusive förvärmning av bilen och användning av sätes- och rattvärmare.
Minskad räckvidd i kyla
Recurrent samlade data från 18 000 elbilar i USA och Kanada för att se hur de presterar under olika förhållanden. Kyla minskar elbilarnas räckvidd på grund av långsammare kemiska och fysikaliska reaktioner i batteriet, samt behovet av att använda mer energi för att värma upp bilen.
Stora skillnader mellan modeller
Undersökningen visade betydande variationer mellan olika modeller. Audi e-tron minskade endast sin räckvidd med 16% vid -7 grader, medan Volkswagen ID.4 presterade sämre än förväntat.
Tesla Model 3, Model Y, Model X, Ford F-150 Lightning och den senaste generationen Nissan Leaf presterade också bra.
Notera att minskningen är angiven i procent jämfört med tillverkarens angivna WLTP räckvidd, vilket innebär optimala förhållanden sommartid.
Oftast ligger man, som konsument, en bit under WLTP vid sin daglig användning även sommartid. Om man nu inte alltid kör i perfekta förhållanden. Detta gör att den procentuella minskningen blir mindre i realiteteten än vad som anges i grafiken nedan. Vilket kan vara värt att tänka på.
Detta skriver Recurrent om.
Sju tips för att maximera räckvidden i kyla
Recurrent ger flera tips för att maximera räckvidden i kyla.
- Att värma upp en kall bil förbrukar mer energi än att upprätthålla värmen i en redan varm bil. Därför är det fördelaktigt att värma upp bilen medan den fortfarande laddas, en process känd som förkonditionering. Förkonditionering kan oftast styras via en app i din smartphone eller genom att ställa in en avresetid.
- När din bil är uppvärmd och du är ute på vägen, använd sätesvärmare och rattvärme och minska kupévärmaren. Dessa funktioner använder mindre energi och ger riktad värme, vilket sparar batterikapacitet för längre resor.
- Förbered dig på längre laddningstider. För att skydda det högspänningsbatteriet begränsar många bilar laddningsspänningen när batteriet är kallt. Normal laddningshastighet återkommer när batteriet har värmts upp. T.ex efter körning, förvärmning eller en stunds laddning.
- I många nyare elbilar, om du använder bilens navigationssystem för att åka till en laddstation, kommer bilen att justera batteriet för optimal laddningstemperatur, vilket kan minska laddningstiden.
- Minska regenerativ bromsning på isiga vägar om möjligt. Du behöver möjligheten att använda bromsarna mer under dessa förhållanden. Bra att veta: Regenerativ bromsning kan också begränsas av batterihanteringssystemet om batteriet är kallt, eftersom ett kallt batteri inte kan ladda lika snabbt som ett varmt.
- När det är möjligt, förvara din elbil inkopplad med en maximal laddningsinställning på 70 eller 80% istället för 100%. På så sätt kan bilen dra energi från nätet för att hålla sig varm istället för att använda batteriet när den ska värmas upp. Annars kan du återvända till en bil med lägre batterikapacitet än förväntat efter förvärmningen
- Överväg en elbil med värmepump om räckvidden under vintern är en stor fråga. Vilket den ofta är i det svenska klimatet. Denna nyare teknologi kan hjälpa dig att bevara räckvidden när det är kallt. Se längre ner i artikeln för att lära dig mer.
Läs också: Extremkylan: Så länge klarar sig en elbil på tomgång