Stora hotet mot Sveriges elektrifiering

Sverige ser en dramatisk ökning av elbilsexporten, vilket hotar våra elektrifieringsmål. Nya siffror visar en 75-procentig ökning av exporten av elbilar senaste året, vilket har väckt oro.
- Elbilsexporten från Sverige ökade med 75 procent under 2024.
- Elektrifieringen av Sveriges bilpark hotas av den ökade exporten.
- Många exporterade bilar är nyare och har tidigare varit privatleasade.
Enligt Carup visar nya siffror från Trafikanalys att 18 118 elbilar exporterades från Sverige under 2024, en ökning från 10 343 året innan.
Detta väcker oro eftersom exporten av elbilar nu har en betydande påverkan på tillväxttakten av laddbara bilar i trafik.
Privatleasing en bidragande faktor
De flesta exporterade elbilar är relativt nya och har ofta varit privatleasade. Statliga Trafikanalys förklarar att denna ägandeform kan ha påverkat den ökade exporten.
När leasingperioderna avslutas, säljs bilarna vidare utomlands, trots att de fått 50 000 - 70 000 kronor i klimatbonus av svenska skattebetalare.
Vi har även kunnat se att många av de exporterade personbilarna har varit leasingbilar innan de blev exporterade. I och med att privatleasing har varit en vanlig ägandeform för elbilar kan det sannolikt ha påverkat exporten av elbilar. Trafikanalys.
Exporttrenden fortsätter
Exportstatistiken visar en stabil ökning över åren, med en markant uppgång de senaste två åren. Den ökade exporten av elbilar kan bromsa Sveriges ambitioner att elektrifiera sin bilpark. Det visar även på behovet av att bättre kontrollera och följa upp export av fordon.
Framtida utmaningar för elektrifiering
Den fortsatta exporten av nyare elbilar innebär en utmaning för Sveriges elektrifieringsmål. Att lösa detta kräver åtgärder för att behålla fler elbilar inom landet och säkerställa att klimatbonusar används effektivt för att främja inhemsk elektrifiering.
Tydlig ökning av elbilsexporten
År | Totalt |
---|---|
2024 | 18 118 |
2023 | 10 343 |
2022 | 3 990 |
2021 | 1 865 |
2020 | 1 813 |
Källa: Carup.se.