Statens enorma vinst på elbilar - tjänar miljarder

Elbilsförsäljningen i Sverige har visat sig vara en oväntad inkomstkälla för staten. Med över 100 000 sålda elbilar förra året, har den svenska statens intäkter från moms ökat markant. Trots att bidragen för elbilar har minskat, fortsätter elbilsmarknaden att stärka statens ekonomi.
- Staten tjänar miljarder extra på moms från dyrare elbilar.
- Elbilar genererar mer momsintäkter jämfört med bensin- och dieselbilar.
- Bensin- och dieselbilar bidrar fortsatt med skatteintäkter från bränsleskatt.
Enligt Carup har elbilar blivit en vinstmaskin för den svenska statens momskassa. Sedan subventionerna på elbilar försvann, har de högre priserna på elbilar lett till betydande momsintäkter för staten.
Elbilar genererar högre momsintäkter
En jämförelse mellan olika bilmodeller visar hur elbilar bidrar med mer moms. Volvo XC40 med bensinmotor kostar från 430 000 kronor och ger staten cirka 86 000 kronor i moms. Den eldrivna Volvo EX40 kostar 582 900 kronor, vilket ger staten drygt 116 000 kronor i momsintäkter.
En BMW 520d Touring kostar från 539 000 kronor, medan den eldrivna BMW i5 Touring startar på 750 000 kronor. Det innebär att momsen på dieselbilen blir cirka 107 800 kronor, medan elbilen ger staten 150 000 kronor – en skillnad på 42 200 kronor. Carup.
Fossildrivna bilar fortsätter generera intäkter
Trots den ökande momsvinsten från elbilar, bidrar bensin- och dieselbilar fortfarande med intäkter genom bränsleskatter. Dessa skatter är betydligt högre än elskatten, vilket gör fossildrivna bilar till en fortsatt stabil inkomstkälla för staten.
Framtidsutsikter för elbilsmarknaden
Försäljningen av elbilar har hittills i år gett staten runt tre miljarder extra i momsintäkter. Svaret till varför elbilar generarar mer moms är simpel, eftersom elbilar är dyrare. Eftersom momsen beräknas som en procentsats på priset blir summan som går till staten automatiskt högre.
Tidigare fanns det stöd för de som köper elbilar, som klimatbonusen, men de flesta har försvunnit. Momsen består däremot, och dessutom är elbilar ofta välutrustade, och extrautrustning och tillvalspaket gör att momsen blir ännu högre.
Under 2025 förväntas elbilsförsäljningen utgöra cirka 35 procent av nybilsmarknaden. Denna utveckling innebär ytterligare miljarder i momsintäkter för staten. Samtidigt fortsätter bensin- och dieselbilar att ge betydande skatteintäkter under sin livslängd.