Speljättar anmälda för manipulativa metoder mot barn
Flera stora aktörer inom spelindustrin, inklusive Activision Blizzard och Ubisoft, står under lupp efter anmälningar om manipulativa strategier. Sveriges konsumenter och europeiska motsvarigheter agerar för att skydda barn från att spendera pengar inuti spel.
- Spelbolag anmälda för att använda manipulerande strategier.
- Barn lockas att spendera pengar via virtuella valutor.
- Krav på transparent redovisning och schyssta villkor.
Enligt en nyhet från Dagens Industri har Activision Blizzard, Roblox och Ubisoft anmälts tillsammans med fyra andra spelbolag. Anmälningarna kommer från Sveriges konsumenter och flera europeiska konsumentorganisationer, som menar att företagen använder sig av manipulativa strategier för att få barn att spendera riktiga pengar i spelen.
Manipulativa strategier avslöjade
Spelbolagen anklagas för att erbjuda barn möjligheten att växla in pengar mot virtuella valutor, vilket döljer de verkliga kostnaderna. Sinan Akdag, internationell sekreterare vid Sveriges konsumenter, betonar att detta är ett utbrett problem inom spelindustrin. "I stort sett hela spelbranschen använder sig av de här marknadsföringsmetoderna", säger Akdag till TT.
Krav på förändringar
För att komma till rätta med dessa metoder har sju bolag och spel anmälts till nätverket för EU:s konsumentmyndigheter, CPC. Akdag förklarar att målet är att få bolagen att redovisa köp i respektive lands valuta, att grundinställningen i spelen ska vara att möjligheten att göra köp är avstängd, samt att oschyssta villkor upphör.
De anmälda spelen och bolagen
De sju anmälda bolagen och deras spel inkluderar:
- Activision Blizzard (Diablo IV)
- Electronic Arts (FC, tidigare känt som Fifa)
- Epic Games (Fortnite)
- Mojang Studios (Minecraft)
- Roblox (Roblox)
- Supercell (Clash of Clans)
- Ubisoft (Rainbow Six Siege)
Vi på Börskollen kommer att fortsätta följa utvecklingen i denna viktiga fråga och uppdatera er med de senaste nyheterna.