Skoda dumpar priset på SUV:en - Billigare än Tesla Model Y

Skoda lanserar en uppgraderad version av sin elbil Enyaq, nu med fler förbättringar och ett lägre pris. Med denna sänkning blir instegsmodellen av Enyaq nu billigare än Tesla Model Y, vilket markant ökar dess konkurrenskraft på marknaden.
Efter att ha varit på marknaden i nästan tre år har Skoda gjort flera förbättringar på sin elbil Enyaq. Dessa omfattar bland annat ökad räckvidd och snabbare laddning. I ett svar på Teslas nyligen genomförda prissänkningar har Skoda nu sänkt priset på sin billigaste modell, nu kallad 85X, med 14 000 kronor. Det nya instegspriset ligger nu på 559 900 kronor, jämfört med det tidigare priset på 589 900 kronor.
Vi har även tidigare skrivit om prispressen som sker på elbilar just nu i sviterna av höjda räntor och inflation.
Förbättrad prestanda och ökad räckvidd
Den nya Enyaq-modellen har uppgraderats med fler hästkrafter, vilket ger förbättrad prestanda. I bakhjulsdrivet utförande har bilen nu 286 hästkrafter, jämfört med tidigare 204. Den fyrhjulsdrivna modellen RS har nu 340 hästkrafter. Vidare har räckvidden för instegsmodellen ökats till 56 mil, upp från tidigare 53,4 mil.
Nya Enyaq når Sverige nästa år
De första exemplaren av den uppgraderade Enyaq beräknas komma till Sverige i slutet av första kvartalet nästa år. Med sina förbättrade prestanda, ökade räckvidd och lägre pris, positionerar sig Skoda starkt i konkurrensen mot andra elbilar på marknaden, inte minst mot Tesla. Instegspriset för en Tesla Model Y idag är 574 170kr vilket gör Enyaq:en lite över 14000kr billigare i instegsversionen.
Vad tycker Top Gear om Skoda Enyaq?
Skoda ser och känns konventionell - du skulle inte förväxla en VW ID.4 med en vanlig bil, men det kan hända med en Enyaq - vilket kommer att glädja lika många som det gör folk besvikna.
Det finns få enklare elbilar att komma igång med än denna. Behaglig att köra, tillräckligt bekväm att åka i (även om den blir lite skakig på ojämna vägar), och beundransvärt snabb oavsett specifikation du väljer. Men vi skulle föreslå att undvika vRS-modellen, som inte riktigt lever upp till sina förväntningar.
Mer info: Top Gear testar Skoda Enyaq
Det är inget alltför flashigt med interiören, men den är logiskt utformad och erbjuder en 13-tums central pekskärm som är mycket mindre irriterande att använda än den som finns i VW ID.4. Den är också något längre (men kortare än Skodas egen Kodiaq), så den har en större bagageutrymme. Över 100 liter mer med alla säten nedfällda, vilket är något att uppmärksamma.