Sju bilar till final i Årets Bil
De mindre och prisvänliga bilmodellerna dominerar i finalen av Årets Bil 2025. Värt att notera är att ingen kinesisk tillverkare nått finalen. Vinnaren kommer att utses i Bryssel i januari. Försäljningen av nya bilar är trög i Europa, vilket ökar efterfrågan på mer prisvärda alternativ.
- Små och billiga bilar dominerar Årets Bil-finalen 2025.
- Ingen kinesisk tillverkare nådde finalen detta år.
- Finalen hålls i Bryssel där vinnaren utses av juryn.
Enligt Teknikens Värld är det de små och billiga bilmodellerna som står i centrum i årets upplaga av Årets Bil-finalen. Efter att ha utvärderat 42 nominerade bilar, har juryn valt ut sju finalister där ingen kinesisk tillverkare kvalificerade sig i år, till skillnad från förra året då BYD nådde finalen med sin modell Seal.
Finalister med starka kort
De sju finalisterna inkluderar Renault 5/Alpine A290, Alfa Romeo Junior, Hyundai Inster, Citroën e-C3/C3, Dacia Duster, Cupra Terramar och Kia EV3. Renault, som är storfavorit med sin förra vinst, möter stark konkurrens från de andra småbilsmodellerna. Hyundai Inster, med sin popularitet som elbil, och Kia EV3, med sin imponerande räckvidd, är också starka kandidater i finalen.
Juryns avgörande test
Årets Bil-juryn kommer att genomföra ytterligare tester av de sju finalisterna innan den slutgiltiga omröstningen. Varje jurymedlem har 25 poäng att fördela över minst fem bilar, med maximalt 10 poäng till en enskild bil. Detta system uppmuntrar en tydlig vinnare och allas poängfördelning offentliggörs i samband med vinnaren.
Vi på Börskollen noterar att den ökade efterfrågan på prisvärda bilar speglar en förändring i konsumenternas prioriteringar i Europa. Det ska bli intressant att se vilken av de små och prisvänliga bilarna som kommer att ta hem årets prestigefulla titel.