Så ska Starbucks nya vd vända trenden – pekar ut fyra områden
Starbucks nya vd, Brian Niccol, har identifierat fyra huvudområden för att vända trenden för företagets amerikanska verksamhet. I ett öppet brev beskriver Niccol sina planer på att först fokusera på USA innan han tar sig an de internationella utmaningarna.
- Investeringar i teknik och förbättrade arbetsvillkor för baristor
- Effektivisering av leveranskedjan och uppgradering av mobilappen
- Fokus på att fånga tillväxtmöjligheter internationellt, särskilt i Kina
Fyra prioriterade områden
Enligt Finwire pekar Brian Niccol, som tillträdde som vd i augusti, ut fyra områden som Starbucks måste förbättra: baristaupplevelsen, morgonservicen, kaféernas atmosfär och företagets varumärke. Niccol, som beskriver sig själv som en mångårig Starbucks-kund, betonar vikten av att investera i teknik för att förbättra arbetsvillkoren för baristor och göra dryckestillverkningen snabbare.
Teknik och effektivisering
Niccol planerar att effektivisera Starbucks leveranskedja och uppgradera företagets mobilapp och beställningssystem. Genom dessa tekniska förbättringar hoppas han skapa en smidigare och mer attraktiv upplevelse för både kunder och anställda. Starbucks amerikanska verksamhet har under flera kvartal sett en minskning i försäljningen, vilket Niccol nu vill vända.
Internationell tillväxt
För den internationella verksamheten, inklusive den betydande marknaden i Kina, menar Niccol att företaget måste förstå och ta tillvara på tillväxtmöjligheterna. Han beskriver den internationella marknaden som dynamisk och ser stora möjligheter för Starbucks att expandera och dra nytta av sina styrkor.
Brian Niccol har tidigare varit vd för restaurangkedjan Chipotle Mexican Grill under sex år. Med sin erfarenhet hoppas han kunna föra Starbucks framåt och förbättra företagets prestationer både i USA och på den globala marknaden.
Starbucks, en internationell cafékedja med rötterna i USA, grundades 1971 och har sitt huvudkontor i Seattle, Washington. Företaget driver egna caféer där de serverar olika kaffedrycker, te och snacks. De rostar och producerar även sitt eget kaffe och te, som de säljer under eget varumärke. Aktien har 3479 ägare hos Avanza och 4011 ägare hos Nordnet enligt senaste mätningen av Börskollen.