Så ser flygskatten ut i Europa
Regeringen och Sverigedemokraterna avskaffar flygskatten nästa sommar. Därmed blir Sverige ett av få länder i Västeuropa som inte har flygskatt. Hur ser den svenska flygskatten ut? Den svenska flygskatten varierar beroende på slutdestination.
Hur ser den svenska flygskatten ut?
Den svenska flygskatten varierar beroende på slutdestination. För en enkel resa inom Europa ligger den på 76 kronor per passagerare, för en medellång resa utanför Europa, som till Egypten eller Algeriet, ligger den på 315 kronor. Och för längre resor, som till Thailand, ligger den på 504 kronor.
När avskaffas den?
Regeringen har meddelat att skatten tas bort den 1 juli 2025.
Hur påverkas utsläppen?
Förslaget bedöms öka flygresandet på grund av att biljetterna blir något billigare och flygbolag kan öppna fler rutter.
Förslaget bedöms resultera i ökade koldioxidutsläpp från flygresor från svenska flygplatser med cirka 110 000 ton koldioxidekvivalenter per år.
Hur ser flygskatten ut i övriga EU?
Sju EU-länder förutom Sverige har flygskatter som tas ut per passagerare: Österrike, Belgien, Tyskland, Frankrike, Italien, Nederländerna och Portugal. Utformningen och summorna varierar.
Österrike: 12 euro, förutom vid korta flygningar (mindre än 350 kilometer) då skatten är 30 euro.
Belgien: 10 euro när slutdestinationen är mindre än 500 kilometer från Bryssel, som till London. 2 euro för resor över 500 kilometer när slutdestinationen ligger inom EES, Storbritannien eller Schweiz och 4 euro för övriga resor.
Tyskland: Mellan 15,53 och 70,83 euro beroende på slutdestination.
Frankrike: 5,05 euro för en person som reser inom EU/EES eller till ett land mindre än 1 000 kilometer från Frankrike. 9,09 euro för övriga länder.
Italien: 10 euro vid kortare flygningar under 100 kilometer och upp till 200 euro vid längre flygningar.
Nederländerna: 29,05 euro oavsett resa.
Portugal: 2 euro oavsett resa.
I Danmark införs en flygskatt från årsskiftet. Den fasas in för att 2030 nå 50 danska kronor (DKK) vid flygningar inom Europa, 310 DKK vid medeldistansflygningar och 410 DKK vid långdistansflygningar.
Även Norge och Storbritannien, som inte är med i EU, har flygskatter.
Vilka krav ställs på flyget?
Flyget ingår sedan ett antal år i EU:s utsläppshandelssystem ETS (Emissions Trading System) men flyget har haft en fri tilldelning av utsläppsrätter. Den fasas ut de kommande åren – med 25 procent 2024, 50 procent 2025 och helt och hållet till 2026.
Kravet på inblandning av hållbara flygbränslen, inom det som kallas Refuel EU Aviation, kommer också att öka och uppgå till 2 procent 2025, 6 procent 2030, 20 procent 2035 för att nå 70 procent 2050.
Källor: Finansdepartementet, respektive lands regeringshemsidor, FCCaviation.com, Reuters, Euronews, IATA.
Källa: Niklas Svahn/TT