Så mycket spenderar svenskarna på sommarsemestern 2024
Sommarsemestern är på ingång, något som innebär stora utgifter för många. I en ny undersökning kartläggs hur mycket pengar svenska barnfamiljer planerar spendera på årets semester. Det visar sig att många, trots ekonomiskt tuffa tider, ska ha dyrare semestrar i år jämfört med förra året.
- En färsk undersäkning från Länsförsäkringar kartlägger svenskarnas semesterbudgets.
- Många väntas spendera mer på semestern, trots ekonomiskt tuffare tider.
- Barnfamiljer med högst inkomst planerar de dyraste semestrarna.
18 522 kronor. Så mycket planerar svenska barnfamiljer att spendera på sommarsemestern i år, enligt undersökningen genomförd av Verian på uppdrag av Länsförsäkringar. Siffran skiljer sig dock markant mellan olika familjer, bland annat beroende på faktorer som inkomst, familjesituation och barnens ålder.
Barnfamiljer med hög inkomst, fler och äldre barn samt som bor tillsammans planerar att lägga högre belopp på sommarsemestern. Barnfamiljer med lägre inkomst planerar att satsa betydligt mindre belopp.
Vikten av att skapa en budget
Familjer uppmanas göra en budget för hur de ska spara ihop pengar till resan, för att enkelt se exakt vad man har råd med och inte under semestern. Det kan handla om att man sätter maxgränser för hur mycket man spenderar på mat, kläder och nöjen som biobesök eller att spela på casino.
Just att spela på casino, både svenska casinon och casino utan svensk licens hos Goplay till exempel, är en stor hobby bland svenskarna. Att begränsa sitt spelande är viktigt med tanke på de negativa konsekvenser, såväl ekonomiska som sociala, som kan uppstå.
Detta kan enkelt göras genom att använda verktyget för insättningsgränser som finns på casinon. Man bör även sätta maxgränser, men då manuellt, för hur mycket man spenderar på övriga vardagliga utgifter.
Länsförsäkringars privatekonom Stefan Westerberg menar att familjerna även bör göra en budget för aktiviteter på semestern. På så sätt kan man hålla koll på utgifterna och jämföra dem med sina intäkter och sparade belopp.
Barnfamiljer med högst inkomst planerar de dyraste semestrarna
Barnfamiljer där den sammantagna månadsinkomsten överstiger 84 000 kronor är de som planerar att lägga mest pengar på sommarsemestern. I denna grupp uppgår den planerade utgiften för sommarsemestern till 24 576 kronor, visar Länsförsäkringars undersökning. De som lägger mest pengar på semestern har även äldst barn, mellan 16–18 år, och är sammanboende.
Den grupp som planerar spendera minst pengar på semestern är barnfamiljer med en sammantagen inkomst om mellan 35 000 och 50 000 kronor. Här uppgår den planerade summan till 12 098. Därtill är det vanligt att lägga minst pengar på semestern om barnen är mellan 0–5 år gamla och om man är ensamstående.
Noterbart är att det inte är de som tjänar minst som planerar ha den billigaste sommarsemestern. Barnfamiljer som tjänar under 35 000 kronor planerar sammantaget att spendera 15 407 kronor på årets sommarsemester.
Många planerar lägga mer pengar på årets sommarsemester
Sett över alla barnfamiljer är det 27 procent som planerar lägga mindre pengar på årets sommarsemester jämfört med förra årets. Trots att vi har ett par tuffa ekonomiska år bakom oss är det 25 procent som uppger att de kommer spendera mer pengar på semestern i år.
Det är framför allt barnfamiljer med lägre inkomst som planerar lägga mindre pengar på årets semester. Bland de som tjänar under 35 000 kronor menar 34 procent att årets semester kommer bli billigare än förra årets och 7 procent att den kommer bli dyrare.
Bland familjerna som tjänar mellan 35 000 och 50 000 kronor menar ännu fler, 37 procent, att årets semester blir billigare än fjolårets. Dock anger 26 procent att de kommer spendera mer pengar i år. Gällande familjer som tjänar 50 000 kronor eller mer är det fler som kommer ha en dyrare sommarsemester än billigare.
Undersökningen visar också att 28 procent av de ensamstående kommer spendera mer pengar på semestern i år och att 27 procent kommer spendera mindre. Bland sammanboende är det endast 13 procent som planerar spendera mer pengar och 29 procent som planerar spendera mindre.