Så mycket lägger vi på Alla hjärtans dag-presenter
Börskollen - Aktier, fonder och ekonominyheter

Börskollen

För dig med koll på börsen

Nyhet

Så mycket lägger vi på Alla hjärtans dag-presenter

Så mycket lägger vi på Alla hjärtans dag-presenter

Intresset för att fira Alla hjärtans dag växer – och det läggs allt mer pengar på presenter. Under Alla hjärtans dag i år förväntas svenskarnas konsumtion öka, med en total beräknad utgift på 1,1 miljarder kronor. I snitt räknar svenskarna att spendera nästan 600 kronor på presenter och blommor.  

  • Hälften av svenskarna planerar att uppmärksamma Alla hjärtans dag.
  • Förväntad ökning av konsumtionen till totalt 1,1 miljarder kronor.
  • Butikerna ser ökad betydelse av högtiden för försäljningen.

Enligt en konsumentundersökning från Svensk Handel planerar hälften av de svenska konsumenterna att fira Alla hjärtans dag i år. Konsumtionen förväntas öka jämfört med tidigare år, med en total utgift på 1,1 miljarder kronor.

Vad vi köper till högtiden

Blommor, choklad, smycken och skönhetsprodukter toppar inköpslistorna inför Alla hjärtans dag. Blommor är den mest populära gåvan, följt av choklad som en annan favorit bland svenskarna.

Män tenderar att spendera mer på presenter, med en genomsnittlig utgift på 689 kronor per person, medan kvinnor lägger cirka 460 kronor. Därmed har den genomsnittliga summan som läggs på blommor och presenter ökat till 583 kronor per person. Den fysiska butiken är fortfarande den vanligaste platsen för inköp, där sju av tio gör sina inköp.

Handelns betydelse under högtiden

Alla hjärtans dag har länge varit betydelsefull för dagligvaruhandeln. Men även sällanköpshandeln ser en ökad betydelse av dagen. Var femte handlare uppger att högtiden påverkar försäljningen positivt.

Utöver att handelshögtider likt Alla hjärtans dag bidrar till glädje för många människor, så är de också otroligt viktiga försäljningstillfällen. Det är särskilt viktigt för branschen i mer ekonomiskt påfrestande tider. Många blomsterhandlare vittnar om att Alla hjärtans dag, och dagarna intill, är bland de mest intensiva under hela året. Maria Mikkonen, chefsekonom, Svensk Handel

Ekonomiska utmaningar och möjligheter

Trots lång väg tillbaka för många butiker, visar mönster från tidigare högtider att konsumenten återvänder till butikerna, enligt Svensk Handel. Högtider som Alla hjärtans dag erbjuder välkomna försäljningstillfällen, särskilt i ekonomiskt utmanande tider. För många handlare och blomsterbutiker är denna period en av de mest hektiska på året.

Nyhetsbrev