Så mycket har de 10 vanligaste elbilarna tappat i värde på 3 år
En ny Audi e-Tron Quattro minskar i värde med 415 100 kronor under sina första tre år, medan andra elbilar behåller upp till 82 procent av sitt ursprungliga pris. En undersökning av värdeminskning hos tio vanliga elbilar visar på stora variationer. Audi e-Tron Quattro toppar listan över största värdeminskning, medan Volkswagen och Tesla har de minsta värdeförlusterna.
- Audi e-Tron Quattro har den största värdeminskningen av de undersökta elbilarna, följt av Nissan Leaf E+.
- Volkswagen ID.4 Pro Performance och Tesla Model 3 Long Range har de minsta värdeförlusterna.
- Värdeminskning är en viktig faktor att ta hänsyn till vid bilköp, då det ofta utgör den största kostnaden.
Alla bilar minskar i värde under sina första år, men den exakta värdeminskningen varierar mellan olika märken och modeller. Värdeminskningen kan vara så hög som 30-40 procent, eller i vissa fall ännu mer.
Volkswagen ID.4 Pro Performance och Tesla Model 3 Long Range har bara förlorat drygt 20 procent av sitt värde efter 3 år sedan de var nya
Audi förlorar mest i värde
När Audi e-Tron Quattro var ny kostade den 970 000 kronor. Tre år senare var den endast värd 554 900 kronor, vilket motsvarar en värdeminskning på 43 procent. Nissan Leaf E+ har också tappat mycket i värde, cirka 44 procent, men på grund av dess lägre inköpspris handlar det om mindre summor.
Volkswagen och Tesla håller bäst värde
Volkswagen ID.4 Pro Performance och Tesla Model 3 Long Range har bara förlorat drygt en femtedel av sitt värde sedan de var nya. Men mätt i pengar är det Seat Mii Electric Plus som presterar bäst, med en värdeminskning på endast 65 000 kronor.
Daniel Odsberg, försäljningschef på Kvdbil, påpekar att även om värdeminskningen oftast minskar med åldern, är det premiumbilar som fortsätter att uppleva den största värdeminskningen, åtminstone mätt i kronor.
Detta skriver kvdbil.
Lista över bilmodeller och prisutveckling över tid
Denna tabell ger en översikt över olika elbilsmodeller från 2021, inklusive deras listpris, pris idag baserat på en körsträcka mellan 1500 och 4500 mil, deras procentuella behållning i förhållande till listpriset, deras beräknade värde om 36 månader med en ytterligare körsträcka på 4500 mil samt deras årliga värdeminskning i kronor.
Bilmodell | Årsm. | Nypris | Beg pris idag | Behållning | Pris +3år/+4500mil | Behållning | Värdeminskning | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Kia e-Niro Advance 64 kWh | 2021 | 487,900 | 329,900 | 68% | 237,400 | 72% | 30,833 kr/år |
2 | BMW i3s Comfort Advanced | 2021 | 439,000 | 309,000 | 70% | 222,200 | 72% | 28,933 kr/år |
3 | Volvo XC40 P8 AWD Recharge | 2021 | 699,000 | 509,500 | 73% | 365,000 | 72% | 48,167 kr/år |
4 | Audi e-Tron quattro 55 Proline | 2021 | 970,000 | 554,900 | 57% | 389,900 | 70% | 55,000 kr/år |
5 | Tesla Model 3 Long Range facelift (Autopilot) | 2021 | 629,170 | 499,900 | 79% | 345,200 | 69% | 51,567 kr/år |
6 | Volkswagen ID.4 Pro Performance 77 kWh | 2021 | 524,900 | 429,000 | 82% | 289,900 | 68% | 46,367 kr/år |
7 | MG ZS EV Luxury Panorama 45 kWh | 2021 | 359,000 | 224,900 | 63% | 147,300 | 65% | 25,867 kr/år |
8 | Seat Mii Electric Plus 36,8 kWh | 2021 | 264,900 | 199,900 | 75% | 130,500 | 65% | 23,133 kr/år |
9 | Renault Zoe 52 kWh | 2021 | 366,990 | 214,900 | 59% | 139,800 | 65% | 25,033 kr/år |
10 | Nissan Leaf E+ 62 kWh | 2021 | 461,500 | 257,900 | 56% | 163,500 | 63% | 31,467 kr/år |