Så mycket dyrare blir bilköpet i USA efter Trumps nya tullar

Biltullarna som införs av Trump-administrationen kan leda till rejält höjda priser i USA på importerade fordon. Med start i april 2025 kan konsumenter förvänta sig betydande prishöjningar, vilket också påverkar inhemskt tillverkade fordon. Osäkerheten kring marknadsreaktionerna väcker oro bland investerare.
- Trump inför 25% tullar på bilimport från april 2025.
- Priser på importerade bilar kan öka med $5,000 till $15,000.
- Även inhemska bilar kan se prishöjningar p.g.a. dyrare delar.
Donald Trumps tullar på 25 procent på importerade bilar och bildelar kommer sannolikt att påverka både konsumentpriser och bilindustrin som helhet. Det rapporterar Yahoo Finance.
Marknadsreaktioner och ekonomiska konsekvenser
Marknaden har reagerat negativt på Trumps tullbeslut, vilket återspeglas i pressade aktiekurser för flera bilföretag. Enligt en analys från Goldman Sachs kan priserna på importerade bilar stiga med 5 000 till 15,000 dollar (motsvarande ungefär mellan 50 000 och 150 000 kronor vid nuvarande valutakurs). Detta om bilarnas värde ligger mellan 20 000 och 60 000 dollar och omfattas av tullarna. Även inhemskt producerade bilar förväntas bli dyrare på grund av högre kostnader för utländska bildelar.
Detta kommer att fortsätta driva en tillväxt som ni aldrig tidigare har sett. Donald Trump i ett uttalande om de nya tullarna.
Påverkan på bilindustrin
Enligt uppskattningar från Cox Automotive kommer hälften av de 50 mest sålda bilmodellerna i USA att påverkas direkt. Merparten av de fordon som säljs i USA är importerade, vilket gör situationen komplex för tillverkare och konsumenter.
Ferrari har meddelat att de kan komma att höja priserna med upp till 10 procent för att kompensera för de högre tullarna. Trots detta har de bekräftat sina ekonomiska prognoser för 2025, men varnar för att marginalerna kan minska.
Justerade prognoser och framtida utmaningar
JPMorgan har redan sänkt sina prognoser för bilsektorn och pekar på betydande risk för lägre vinster. Goldman Sachs noterar att även inhemskt tillverkade bilar kan få kraftiga prisökningar, då komponenter också blir dyrare.