Så långt kom elbilarna innan de dog i världens största test
Flera populära modeller klarade inte WLTP-räckvidden, medan andra imponerade. Bara en bil klarade dock mer än sin officiella räckvidd. Detta enligt världens största räckviddstest för elbilar.
- VW ID.7 och Volvo EX30 nådde inte 80% av WLTP-räckvidden.
- Mini Countryman SE All4 överträffade sin officiella räckvidd.
- Regn och kyla påverkade testresultaten negativt.
Testets genomförande och resultat
Norska NAF och Motor.no har genomfört årets sommarupplaga av världens största räckviddstest för elbilar. Totalt testades 26 elbilar testades under svåra väderförhållanden med temperaturer mellan 2,5 och 13 grader samt kraftigt regn. Bilarna kördes tills batteriet var helt urladdat. Trots förväntningarna klarade endast en bil mer än sin officiella WLTP-räckvidd: Mini Countryman SE All4.
Det uppmärksammar motorsajten Carup.
WLTP står för Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure och är en global standard för att mäta bränsleförbrukning, koldioxidutsläpp och räckvidd för lätta fordon.
Toppar och floppar
Renault Scenic, som utnämnts till Årets Bil 2024, nådde längst i testet med 56,3 mil, vilket dock var en negativ avvikelse på 9,5 procent från dess WLTP-räckvidd. Hongqi EH-7 kom på andra plats med 540 kilometer. Mini Countryman SE All4 utropades till vinnare då den överträffade sin WLTP-räckvidd med 4,2 procent och kom 42,8 mil.
På den negativa sidan fanns modeller som Volkswagen ID.7 och Volvo EX30 Extended Range, som bägge stannade efter att ha nått mindre än 80 procent av sin officiella räckvidd. Även Seres 5 presterade dåligt med ett negativt bortfall på mer än 20 procent.
Teknisk utveckling och framtidsutsikter
Trots de negativa resultaten för många modeller, är vi på Börskollen och NAF positiva till den tekniska utvecklingen hos elbilar. Nils Sødal, senior kommunikationsrådgivare på NAF, kommenterar att bilarna använde mindre el trots de svåra väderförhållandena och att majoriteten av bilarna kan laddas fullt på en halvtimme eller snabbare.
Detta test avslöjar både framstegen och utmaningarna inom elbilsindustrin och ger en tydlig bild av hur olika modeller presterar under verkliga förhållanden.
Så långt kom de testade bilarna:
Bilmodell | Verklig räckvidd | WLTP-räckvidd |
---|---|---|
Mini Countryman SE All4 | 428,1 | 411 |
BYD Seal U | 499 | 500 |
Xpeng G6 | 530,7 | 550 |
Kia EV9 | 529,1 | 563 |
NIO EL6 | 492,1 | 525 |
Lotus Eletre | 530,4 | 570 |
BMW i5 eDrive40 | 504,4 | 544 |
Ford F150 Lightning | 392 | 429 |
Renault Scenic E-Tech | 562,7 | 622 |
Hongqi EH-7 | 540,1 | 600 |
Tesla model 3 | 461 | 513 |
Hyundai Kona | 425 | 473 |
BYD Dolphin | 383,5 | 427 |
Opel Astra Sport Tourer | 363 | 406 |
BMW i5 Touring | 453 | 519 |
MG4 Extended range | 461,5 | 520 |
Tesla Model Y RWD Long Range | 528 | 600 |
Peugeot E-3008 | 448 | 510 |
Smart #3 | 364,2 | 415 |
Peugeot E-308 SW | 348 | 405 |
Hyundai Ioniq 5 N | 379,1 | 448 |
NIO ET5 Touring | 447 | 548 |
Porsche Taycan 4 Cross Turismo | 463 | 578 |
Volvo EX30 | 375,6 | 472 |
Volkswagen ID.7 | 450 | 582 |
Seres 5 | 366,9 | 483 |
Källa: Motor.no