Så kan Trumps importtullar stöpa om bilindustrin
Donald Trumps löfte om höjda importtullar kan få bilföretag att överväga att flytta produktion till USA. Japanska och sydkoreanska biltillverkare följer utvecklingen noga då deras verksamhet i Mexiko riskerar att påverkas. Frågan är om Trumps politik kommer att leda till en omstrukturering inom bilindustrin.
- Trump kan införa högre tullar på importerade bilar från Mexiko.
- Japanska och koreanska biltillverkare överväger produktionsförflyttningar.
- Ökade investeringar i USA förväntas om tullarna införs.
Japanska biltillverkare överväger flytt
Enligt Finwire kan Donald Trumps planerade importtullar på 200 procent för bilar tillverkade i Mexiko leda till stora förändringar inom bilindustrin. Japanska Honda, som tillverkar omkring 200 000 bilar årligen i Mexiko, varav majoriteten exporteras till USA, kan tvingas överväga en flytt av sin produktion. Hondas operativa chef, Shinji Aoyama, menar att en sådan åtgärd kan bli nödvändig om tullarna blir verklighet.
Även Toyota, en annan japansk biltillverkare, skulle kunna påverkas. Företaget producerar Tacoma-pickups i Mexiko och sålde över 230 000 sådana modeller till USA förra året. En anonym källa nära Toyota uppger att ett högt tullpåslag kan leda till att produktionen flyttas till San Antonio, Texas. Dock har Toyota valt att inte kommentera dessa spekulationer officiellt.
Sydkorea ser möjligheter i USA
Sydkoreas handelsminister har uttryckt förväntningar om ökade investeringar från sydkoreanska företag i USA om Trumps tullar blir verklighet. Uttalandet kom efter att det blev klart att Trump vunnit presidentvalet. Detta ger en indikation på att även sydkoreanska företag kan ompröva sin produktionsstrategi till följd av förändringar i handelsvillkoren.
På Börskollen följer vi denna utveckling noga, då den kan få betydande konsekvenser för den globala bilindustrin. Frågan är hur snabbt och i vilken omfattning företag kommer att agera om Trumps tullpolitik blir verklighet. Det återstår att se hur detta kommer att påverka marknaderna och företagens strategiska beslut framöver.