Riksbanken och FI blir spelutvecklare – prova Koll på cashen

En ny undersökning visar att många unga saknar viktiga ekonomiska kunskaper. För att möta detta behov lanserar Finansinspektionen och Riksbanken ett interaktivt spel, anpassat för gymnasieelever, som ska göra privatekonomi både roligare och mer begriplig.
- Endast en tredjedel av unga vuxna känner sig bekväma med att förhandla räntor.
- Koll på cashen är ett nytt spel för att förbättra ungdomars ekonomiska förståelse.
- Spelet lanseras under Global money week och är tillgängligt för alla.
Enligt ny undersökning från Finansinspektionen visar det sig att endast en av tre unga vuxna anser sig ha tillräcklig kunskap för att förhandla räntor med banken. Dessutom känner knappt hälften att de klarar av att hantera ett sparande.
Interaktivt lärande för framtiden
För att möta dessa behov har Finansinspektionen och Riksbanken utvecklat Koll på cashen, ett interaktivt spel med retrodesign som riktar sig till gymnasieelever. Spelet låter användarna följa tre karaktärer och fatta olika ekonomiska beslut. Valen handlar bland annat om budget, sparande, bostadsköp och pension.
För att få en bra start på vuxenlivet är det viktigt att du förstår hur du ska ta dig an din privatekonomi. Vår förhoppning är att spelet ska inspirera unga att fatta kloka beslut och kunna hantera oförutsedda händelser som påverkar ens ekonomi. Niklas Uppenberg, projektledare på Finansinspektionen.
Kunskap och poäng
Förutom att fatta ekonomiska beslut kan spelarna få kunskapspoäng genom att svara på frågor om grundläggande ekonomiska begrepp som inflation, ränta och riskspridning. Syftet är att skapa diskussion och utmana elevernas kunskaper.
Uppenberg påpekar att ekonomi är som ett kretslopp och att många har svårt att förstå hur mindre förändringar kan påverka ens ekonomi och att allting hänger ihop. Han hoppas att spelet ska göra det tydligare och att det ska kännas kul att lära som om ämnet.
Globalt initiativ för ekonomisk kunskap
Koll på cashen lanseras under Global money week, en temavecka som firas i över 150 länder och syftar till att uppmärksamma vikten av ekonomisk kunskap bland unga. Spelet är även tillgängligt för alla, även om det primärt riktar sig till gymnasielärare och elever.