Rea på elbilar – privatleasing allt billigare
Den svalnande intresset för elbilar på privatmarknaden har påverkat priserna, både för nya och begagnade bilar. Detta noteras särskilt inom det lyxigare segmentet där bilar som t.ex BMW:s iX3 har tappat i värde. Priserna pressas även inom privatleasing där flera tillverkare har sänkt sina månadskostnader.
- BMW:s iX3:a har sjunkit i värde med cirka 170 000 kronor, 24 procent, på ett halvår.
- Volkswagen har sänkt priset för sin storsäljare ID4 från 7 695 till 5 639 kronor i månaden.
- Endast två av tio elbilar såldes på privatmarknaden i februari, trots prisjusteringar.
Enligt Dagens industri har priserna på elbilar pressats under det senaste året, påverkade av det svala intresset på privatmarknaden. Lyxbilar har påverkats särskilt mycket, med exempelvis BMW:s iX3:a som minskat i värde med ungefär 170 000 kronor, vilket motsvarar en nedgång med 24 procent, under loppet av ett halvår.
Prispress även inom privatleasing
Även inom privatleasing har priserna pressats. I september 2023 hade Volkswagen sänkt priset för sin storsäljare ID4 från 7 695 till 5 639 kronor i månaden. Månadspriset har sedan dess sänkts ytterligare några hundralappar.
De största sänkningarna står Tesla och Polestar för. Tesla har minskat månadskostnaden för Sveriges mest sålda elbil, Model Y, med drygt 20 procent, medan Polestar har sänkt priset för Polestar 2 med det mindre batteriet med 41 procent.
Månadskostnad för 10 populära elbilar
Modell | Nybilspris | Privatleasing idag | Privatleasing 6 mån sen |
---|---|---|---|
Tesla Model Y | 554 170 | 6 690 kr/mån | 8 435 kr/mån |
Volvo XC40 | 643 700 | 7 790 kr/mån | 7 790 kr/mån |
Volvo EX30 | 429 000 | 6 790 kr/mån | - |
Polestar 2 | 559 000 | 5 400 kr/mån | 9 190 kr/mån |
Volvo C40 | 625 000 | 8 635 kr/mån | - |
VW ID4 | 512 900 | 5 495 kr/mån | 5 639 kr/mån |
Audi Q4 e-tron | 632 200 | 7 795 kr/mån | 5 995 kr/mån |
Kia EV6 | 623 400 | 8 695 kr/mån | 6 895 kr/mån |
Skoda Enyaq | 559 900 | 7 755 kr/mån | 8 435 kr/mån |
BMW I4 | 699 900 | 9 195kr/mån | 10 815 kr/mån |
Detta rapporterar di.se om.
Svårigheter att öka försäljningen på privatmarknaden
Trots dessa prisjusteringar är försäljningen av elbilar på privatmarknaden fortsatt trög. I februari såldes 15 procent färre elbilar jämfört med samma period förra året. Endast två av tio sålda elbilar gick till privatmarknaden.
Enligt Mattias Bergman, vd för Mobility Sweden, krävs det införande av nya styrmedel för att vända denna negativa trend. En av de främsta orsakerna till den minskade försäljningen är de senaste årens räntehöjningar, som har lett till att många privatleasare har fått se sina månadsavgifter höjas.
Vi på Börskollen följer utvecklingen noggrant och kommer att fortsätta rapportera om hur situationen utvecklar sig på både den nya och begagnade elbilsmarknaden.