Raketech kan potentiellt återföra upp till 30 miljoner euro till aktieägarna
Enligt en nyligen publicerad analys av Penser Access by Carnegie har iGaming-bolaget Raketech potential att återföra en betydande summa pengar till sina aktieägare. Detta efter att det nu finns klarhet kring tilläggsköpeskillingen associerad med Casumba. Prognosen pekar mot en möjlig återbetalning på upp till 30 miljoner euro över perioden 2024-2026.
- Raketech kan potentiellt återföra upp till 30 miljoner euro till aktieägarna under 2024-2026.
- Det finns framtidspotential för ökade utdelningar eller återköp.
- Raketechs rabatt jämfört med andra affiliates kommer att minska med reducerad osäkerhet kring tilläggsköpeskillingar.
Penser Access by Carnegie menar att klargörandet kring tilläggsköpeskillingen ger Raketech möjlighet att återföra upp till 30 miljoner euro till aktieägarna under perioden 2024-2026. Detta belopp motsvarar mer än 40 procent av bolagets nuvarande börsvärde.
Ökad potential för utdelningar och återköp
Penser tillägger i sin analys att framtiden ser ljus ut för Raketechs aktieägare. “Vi ser således att det framöver finns potential till stigande utdelningar eller återköp", skriver Penser. De förväntar sig dessutom att den betydande rabatt som Raketechs aktier handlats till jämfört med andra affiliates kommer att minska nu när osäkerheten kring tilläggsköpeskillingar är löst.
Detta rapporterar nyhetsbyrån Finwire om.
Det motiverade värdet för Raketech sänks
Även om framtidsutsikterna verkar lovande, sänker Penser det motiverade värdet för Raketech till 28-32 kronor per aktie, från tidigare 34-36 kronor. Detta uppges bero på ändrade antaganden om företagets långsiktiga marginaler.
Om Raketech
Raketech är ett bolag från Sverige och listat på First North. Bolaget verkar inom sektorn Sällanköpsvaror och aktien har 2744st ägare hos Avanza samt 749st ägare hos Nordnet vid senaste mätningen.
Raketech är verksamma inom iGaming-industrin. Idag erbjuder bolaget diverse tjänster som berör sport- och spel online, med två huvudinriktningar: Prestationsbaserad och mediebaserad marknadsföring. Tjänster och produkter som erbjuds baseras på egenutvecklad IT-plattform och inkluderar exempelvis SEO-produkter, onlineguider, samt onlinesportbetting. Bolaget grundades under 2010 och har sitt huvudkontor i Malta.