Porsche förlänger livet på bensinbil – drar ner på elbilsproduktion
Porsche har beslutat att fortsätta tillverka sin bensindrivna modell Cayenne, trots tidigare planer på att fasa ut den till förmån för eldrivna alternativ. Företaget erkänner att omställningen till elbilar tar längre tid än väntat och anpassar sina strategier därefter.
- Porsche behåller bensindrivna Cayenne trots tidigare planer.
- Elbilsomställningen tar längre tid än förväntat.
- Företaget drar ner på produktionen av elbilen Taycan.
Enligt en ny rapport från Automobilwoche har Porsche beslutat att fortsätta tillverka sin bensindrivna Cayenne-modell, trots tidigare planer på att helt övergå till eldrivna versioner. Företaget erkänner nu att övergången till elbilar kommer att ta längre tid än vad som antogs för fem år sedan. Det uppmärksammar motorsajten Carup.
Förlängd livslängd för Cayenne
Porsche, som har varit en av de mest framåtblickande tillverkarna när det gäller att ersätta bensinmodeller med elbilar, har nu valt att behålla den bensindrivna Cayenne. Enligt Automobilwoche kommer den att säljas parallellt med en eldriven version. Förra året såldes hela 95 000 Cayenne med förbränningsmotor, och efterfrågan på bensinmodellen verkar fortfarande vara stark.
Elbilsomställningen tar längre tid
Tidigare har Porsche meddelat att de planerat att fasa ut bensindrivna modeller som Macan, som nu ersätts av en elektrisk version. Företaget uppger att de har fått in 15 000 förbeställningar på den nya elektriska Macan. Trots detta erkänner nu Porsche att målet om att ha 80 procent elbilar år 2030 kan bli svårt att uppnå, beroende på kundernas efterfrågan och utvecklingen av elektromobilitet i olika regioner.
Neddragning i produktionen av Taycan
En annan utmaning för Porsche är produktionen av elbilen Taycan. Trots att en ny och förbättrad version nyligen presenterats, tvingas företaget nu dra ner på tillverkningen. Tidigare byggdes Taycan i treskift, men nu kommer den att tillverkas i endast ett skift.
Vi på Börskollen följer noga utvecklingen inom bilindustrin och särskilt hur stora aktörer som Porsche anpassar sig till den elektriska framtiden. Det är tydligt att omställningen är mer komplex och tidskrävande än vad många förutspått.