Polestar bromsar i Kina för att gasa i Europa

Elbilstillverkaren Polestar minskar sin närvaro i Kina för att fokusera på andra marknader i Europa, inklusive Storbritannien och Frankrike. Enligt vd Michael Lohscheller är detta en strategisk prioritering för det unga bolaget som har begränsade resurser.
- Polestar minskar butiksnätverk och lämnar samriskbolag i Kina.
- Företaget ser större tillväxtmöjligheter i Storbritannien och Frankrike.
- Endast 3 120 av Polestars 44 850 bilar levererades i Kina förra året.
Enligt Bloomberg News, som intervjuat Polestars vd Michael Lohscheller, har företaget beslutat att skala ner sin verksamhet i Kina. Anledningen är att Polestar, som är ett ungt bolag med begränsade resurser, ser större möjligheter på andra marknader.
Europa står i fokus för framtida tillväxt
Lohscheller betonar att företaget måste prioritera sina insatser och ser Storbritannien och Frankrike som två länder med växande försäljning. Polestar planerar därför att fokusera på dessa marknader medan man drar ner på sin närvaro i Kina.
Vi måste prioritera vissa marknader Michael Lohscheller, Bloomberg News
Som en del av omstruktureringen kommer Polestar att reducera sitt butiksnätverk i Kina och dra sig ur ett lokalt samriskbolag inom försäljning och marknadsföring.
Leveranssiffror visar på obalans
Företaget levererade endast 3 120 bilar i Kina förra året, av totalt cirka 44 850 bilar globalt. Detta visar på den relativt låga efterfrågan i Kina jämfört med andra marknader.
Polestars svenska ursprung och framtidsplaner
Polestar är ett svenskt bilföretag med rötter i Volvo Personvagnars avdelning för prestandabilar. Företagets huvudkontor ligger i Göteborg, Sverige. Polestar producerar både hybrid- och elbilar i Kina och specialiserar sig även på att optimera Volvos motorer.