PepsiCo är känt för sin läsk men 50% av vinsten kommer från något helt annat
Coca-Cola och Pepsi har konkurrerat om kungatronen på "colamarknaden" sedan slutet av 1800-talet. Men PepsiCo har inte bara begränsat sig till läsk. Genom strategiska förvärv och diversifiering har företaget utvecklats till att bli en framgångsrik aktör inom något helt annat. Idag står den andra verksamheten för nästan hälften av PepsiCos totala rörelseinkomst.
- PepsiCo har utökat sitt sortiment genom flera nyckelförvärv, inklusive förvärvet av Mountain Dew 1964.
- Företagets fusion med snacksbolaget Frito-Lay 1965 var avgörande för företagets framgång idag.
- Snacksverksamheten står idag för nästan hälften av PepsiCos rörelseinkomst.
Expansion bortom kolsyrade drycker
Coca-Cola Company och PepsiCo har varit konkurrenter sedan sent 1800-tal, men ingen av dem lyckades eliminera den andra från colamarknaden. Därför valde båda att diversifiera sig genom att utveckla omfattande portföljer av olika läsksorter.
Idag säljer PepsiCo kända drycker som Mountain Dew, Pepsi Wild Cherry, Mug Root Beer, Crush och Starry, förutom sin storsäljare Pepsi. Förvärvet av Mountain Dew 1964 var särskilt avgörande för företagets framgång. Mountain Dew hade 6,6% marknadsandel på den amerikanska marknaden för kolsyrade drycker 2022, enligt Statista.
Detta rapporterar Yahoo Finance om.
Fusionen som förändrade allt
PepsiCos förvärv av Mountain Dew var stort, men en fusion året efter var ännu mer betydelsefull för företaget och dess aktieägare. Pepsi-Cola fusionerade med Frito-Lay, ett snacksföretag vars portfölj idag inkluderar Lay's, Fritos, Doritos, Cheetos, Funyuns, Spitz, Cracker Jack och mer. Detta var en stor avvikelse för ett företag som tidigare endast fokuserat på kolsyrade drycker, men det visade sig vara ett strategiskt drag.
Under de första tre kvartalen av 2023 genererade PepsiCos Frito-Lay North America-affärssegment en omsättning på 17,4 miljarder dollar. Det är nästan lika stort som dess Beverages North America-segments omsättning på 19,7 miljarder dollar
I Nordamerika matchar Pepsi's snacksförsäljning nästan dryckesförsäljningen. Men snacksen har faktiskt bättre vinstmarginaler. Frito-Lays rörelseinkomst på 4,9 miljarder dollar överträffar dryckesverksamhetens rörelseinkomst på 2,2 miljarder dollar.
Inte nog med att Frito-Lays rörelseinkomst är högre än dryckesverksamhetens, den står också för 48% av PepsiCos totala rörelseinkomst hittills i år.
Kort sagt, om PepsiCo inte hade expanderat till snacks för nästan 60 år sedan, skulle bolaget förmodligen vara ungefär hälften så stort som det är idag.