Övergången till elbilar: 186 000 jobb hotas i tyska fordonsindustrin
Den tyska bilindustrin står inför stora utmaningar i sin övergång till elektriska fordon, vilket kan resultera i att över 186 000 arbetstillfällen försvinner fram till år 2035. En tredjedel av dessa förluster har redan skett, enligt en studie från Prognos. Industriorganisationen VDA varnar för att Tyskland förlorar konkurrenskraft på grund av höga elpriser och ökad byråkrati.
- Övergången till elfordon har redan resulterat i 46 000 förlorade jobb.
- Höga elpriser och byråkrati pekas ut som stora hinder för konkurrenskraft.
- Volkswagen planerar nedläggning av fabriker och omfattande personalnedskärningar.
Enligt en nyhet från Finwire, baserat på en studie beställd av industriorganisationen VDA och utförd av Prognos, hotar omställningen av den tyska bilindustrin upp till 186 000 jobb fram till 2035. Redan nu har omkring 46 000 arbetstillfällen försvunnit mellan 2019 och 2023, främst på grund av övergången till elektriska fordon.
Utmaningar för den tyska bilindustrin
Studien lyfter fram flera utmaningar som Tyskland står inför i samband med denna omställning. Bland de främsta orsakerna till den minskade konkurrenskraften nämns höga elpriser, skattesatser och ökad byråkrati. Dessa faktorer påverkar både företagens förmåga att upprätthålla befintliga jobb och att skapa nya arbetstillfällen.
Volkswagens nedskärningar
Volkswagen, en av världens största biltillverkare, planerar att stänga minst tre fabriker i Tyskland, vilket kan leda till att tiotusentals anställda förlorar sina jobb. Företaget överväger också att krympa sina kvarvarande fabriker för att anpassa sig till de nya marknadsförhållandena.
VDA framhåller i sin rapport vikten av att förbättra de politiska ramvillkoren för att bibehålla så mycket mervärde och sysselsättning som möjligt inom landet. "Faktum är att vi behöver en konkurrenskraftig plats med rätt politiska ramvillkor så att så mycket mervärde och sysselsättning som möjligt stannar i Tyskland och nya jobb också skapas”, skriver de i rapporten.
Vi på Börskollen kommer fortsätta följa denna utveckling noga, då de ekonomiska konsekvenserna av dessa förändringar kan bli omfattande, både för Tyskland och för den globala bilindustrin.