Orkla gör stor investering i svensk konfektyrindustri

Det norska investmentbolaget Orkla planerar en omfattande satsning inom konfektyrsektorn i Sverige, enligt Dagens industri. Bolagets framgångsrika investering i Bubs, vars hallonlakritsskalle är en av Sveriges mest sålda lösviktsgodisbitar, har givit Orkla mersmak. Satsningen innebär en ökande konkurrens för Cloetta, som är en ledande aktör inom konfektyrsektorn.
Orklas framgång med Bubs
Orklas investering i Bubs har avkastat väl. "Vi är otroligt nöjda. Förvärvet av Bubs har överträffat våra höga förväntningar. Försäljningen har gått spikrakt uppåt trots en tuff marknad där många konsumenter fått mindre kvar i plånboken", säger Patrick Axzell, vd för den svenska delen av Orkla Confectionery & Snacks, ett av tolv portföljbolag inom Orkla-koncernen, till Dagens industri.
Bubs omsatte för 200 miljoner kronor förra året. Orkla blev formellt ägare i februari i år. Sedan uppköpet har omsättningen ökat med ytterligare 100 miljoner till 300 miljoner, och ligger nu på cirka 350 miljoner kronor mätt i årstakt.
Detta skriver Dagens Industri, rapporterar nyhetsbyrån Finwire.
Orklas framtida planer
Den positiva utvecklingen har lett till att Orkla har beslutat att skapa ett helt nytt affärsområde för konfektyr. "Målet är att det nya affärsområdet ska nå minst en miljard i årsförsäljning redan 2026-27", säger Axzell.
Orklas satsning innebär en ökad konkurrens för Cloetta, som idag är betydligt större än Bubs inom konfektyr. Det återstår att se hur detta kommer att påverka marknaden och aktörerna inom konfektyrindustrin i Sverige.