ÖoB tvingas sälja hela verksamheten till Europris
Börskollen - Aktier, fonder och ekonominyheter

Börskollen

För dig med koll på börsen

Nyhet

ÖoB tvingas sälja hela verksamheten till Europris

ÖoB tvingas sälja hela verksamheten till Europris

En konflikt mellan den svenska lågpriskedjan ÖoB och norska Europris kring en strukturaffär har nått sitt slut. Europris har av en skiljedomstol tilldelats rätten att utnyttja en köpoption för att förvärva hela ÖoB, trots ägarfamiljens motstånd. Nu återstår bara att komma överens om rörelseresultatet för 2020 för att slutföra affären.

  • Skiljedomstol ger Europris rätt att utnyttja optionen om att köpa hela ÖoB.
  • Affären började 2018 när Europris förvärvade 20 procent av ÖoB.
  • ÖoB:s ägare, Runsvensgruppen, menar att optionen löpte ut 2020, men skiljedomstolen har beslutat annorlunda.

Enligt Dagens industri har Europris nu rätten att köpa hela ÖoB, oavsett ägarfamiljens invändningar. Affären inleddes 2018 när Europris förvärvade 20 procent av ÖoB, med en köpoption tecknad för att Europris skulle kunna förvärva hela bolaget.

Köpoptionen i tvist

Frågan om köpoptionen har varit föremål för tvist. Optionen baserades på ÖoB:s ebitda-resultat 2019, vilket har orsakat meningsskiljaktigheter kring bolagets värdering. Runsvensgruppen, ägare till ÖoB, har hävdat att optionen löpte ut 2020, men skiljedomstolen har beslutat till Europris fördel.

Detta skriver Dagens Industri, rapporterar nyhetsbyrån Finwire.

Slutförande av affären

Affären är ännu inte helt slutförd. För att affären ska kunna avslutas helt krävs att parterna kommer överens om ÖoB:s rörelseresultat för 2020, som också delvis påverkar köpoptionen.

Om Europris

Europris är ett bolag från Norge och listat på Oslo Bors. Bolaget verkar inom sektorn Dagligvaror och aktien har 3411st ägare hos Avanza samt 7349st ägare hos Nordnet vid senaste mätningen.

Europris är en norsk livsmedelskedja som säljer livsmedel, kläder, fritidsutrustning och diverse föremål för hus och hem. Europris verksamhet utgår ifrån flera avdelningar, såsom logistik, ekonomi, IT, inköp, HR samt marknadsföring. Visionen är att vara en lågpriskedja genom att inkludera varorna direkt från tillverkarna till kund. Bolaget grundades 1992 och har idag sitt huvudkontor i Fredrikstad.

Nyhetsbrev