Öldrickandet i USA på lägsta nivån på en generation
År 2023 registrerade USA:s ölindustri den lägsta konsumtionen på en generation, enligt branschgruppen Beer Marketer’s Insights. Ledande för nedgången var Anheuser Busch, producenten av Bud Light. Företaget drabbades dels av en bojkott men även en långsiktig nedgång för inhemska premiummärken.
- För första gången sedan 1999 förväntas ölleveranserna i USA hamna under 200 miljoner fat.
- Anheuser Busch, ägt av det globala konglomeratet AB InBev, ledde nedgången med en minskning både i försäljningen av Bud Light och Hard Seltzer.
- Ölindustrin står nu inför konkurrens från nya alkoholprodukter, många från icke-traditionella producenter.
Bud Light leder nedgången
David Steinman, vice VD och verkställande redaktör på BMI, beskrev 2023 som ett "tufft år för öl". Trots uppmärksamheten runt bojkotten mot Anheuser Busch och Bud Light, förklarar det inte varför den totala konsumtionen fortfarande minskade.
Istället låg Anheuser Busch i framkant av den långsiktiga nedgången för så kallade inhemska premiummärken, som inkluderar Bud Light och konkurrenterna Miller Light och Coors Light.
Detta rapporterar CNBC om.
Konkurrens från andra produktkategorier
Ölindustrin står nu inför konkurrens från en flodvåg av nya alkoholprodukter, många från icke-traditionella producenter, sa Lester Jones, vice VD för analys och chefsanalytiker vid National Beer Wholesalers Association.
"Till exempel har några av världens största läsk- och energidrycksföretag introducerat sockerfyllda alkoholdrycker på marknaden, alla tävlar om samma konsumenter som gillar traditionella malt- och humlebaserade produkter", sa han.