Nytt förslag: Chockavgifter för fossila bilar i Stockholm
Ett nytt förslag från Timbro presenterar en chockavgift för fossila bilar i Stockholms innerstad. Förslaget syftar till att främja elektrifiering och minska utsläpp. Rapporten, författad av Per Ankersjö (C), föreslår flera åtgärder för att uppnå detta mål och skapa en mer hållbar stadsmiljö.
- Nytt förslag om avgifter på fossila bilar i Stockholms innerstad
- Förslaget inkluderar en ultralåg utsläppszon liknande Londons modell
- Laddhybrider föreslås få avgiftsfrihet under vissa förutsättningar
Den senaste nyheten från Carup beskriver ett förslag om att införa chockavgifter för fossila bilar i Stockholms innerstad. Tidigare trafikborgarrådet Per Ankersjö (C) har i en rapport för Timbro presenterat tanken på att skapa en miljözon, där bilar som inte drivs av el ska möta ekonomiska sanktioner.
Läs mer: Topplistan: Elbilarna med längst räckvidd 2025
Ultralåg utsläppszon och geofencing
Ankersjös förslag inkluderar en ultralåg utsläppszon baserad på Londons modell, där en liknande avgift kostar 375 kronor per dag. För att underlätta övergången föreslås även att laddhybrider tillåts köra fritt, men endast på eldrift.
Nuvarande trafikborgarrådet i Stockholm ger sin syn på förslaget;
Vi har ju efterfrågat fler verktyg för att jobba med trafiken, men där har vi inte fått något gehör av regeringen. Hade vi haft den typen av ekonomiska styrmedel hade vi kunnat göra mycket mer. Lars Strömgren (MP)
Samverkan och dynamiska restriktioner
Förslaget betonar vikten av dialog mellan näringslivet, medborgare och staten för att säkerställa en smidig implementering av ultralåga utsläppszoner.
Vidare föreslås dynamiska restriktioner, vilket exempelvis skulle innebära att avgifterna ökar under rusningstid på grund av höga utsläpp av avgaser.
Läs även: Test: Elbilar går billigare än diesel – och dessa modeller är allra billigast
Vi på Börskollen noterar att förslaget också inkluderar utbyggnad av kollektivtrafik och infartsparkeringar som komplement till de ekonomiska styrmedlen. Detta skulle kunna bidra till en minskning av trafik och utsläpp i staden.
Förslaget har också väckt en del kritik, liknande Londons Ulez-avgifter som anses påverka låginkomstpendlare negativt. Det återstår att se hur förslaget mottas och om det leder till förändring i Stockholms trafikpolitik.
Fem förslag ur Timbros rappport
- Ultralåg utsläppszon i hela Stockholms innerstad: Hela innerstaden bör bli en ultralåg utsläppszon till 2035 – avgiftsbaserad enligt Londons modell.
- Nationellt regelverk med geofencing: Riksdag och regering bör skapa ett nationellt regelverk för ultralåga utsläppszoner. Laddhybrider med geofencing bör få samma avgiftsfrihet som elbilar.
- Dialog med näringslivet, medborgare och staten: Staden bör tydligt kommunicera införandet av en ultralåg utsläppszon och föra dialog med berörda parter om områden och tidtabell.
- Utbyggd kollektivtrafik och infartsparkeringar: Samarbeta för fler infartsparkeringar vid kollektivtrafikens knutpunkter och fortsätt bygga ut kollektivtrafik och cykelinfrastruktur.
- Stegvis utvidgning av miljözonen: Utvidga zonen i etapper med utvärderingar och justeringar för en balanserad övergång till en utsläppsfri trafikmiljö. Sätt ett årtalsmål för att skapa tydliga spelregler.
Källa: Carup/Timbro