Nyckeltalet som kan få Volvo att gasa ifrån konkurrenterna
Volvo har avslöjat uppseendeväckande siffror om sin lastbilsverksamhet som visar på en överlägsen lönsamhet jämfört med konkurrenterna. Under kapitalmarknadsdagen gav företaget en inblick i hur rörelsemarginalen har utvecklats, något som vanligtvis inte delas offentligt. Denna information sätter Volvo i en stark position gentemot rivaler som Scania.
- Volvo Lastvagnar har ökat sin rörelsemarginal med 6,7 procentenheter sedan 2017.
- Rörelsemarginalen uppskattas vara över 17 procent för 2022.
- Scania siktar på en marginal på 15 procent under gynnsamma förhållanden.
Volvos strategiska avslöjande
Enligt Dagens Industri har Volvo under sin kapitalmarknadsdag delat med sig av ovanlig information om rörelsemarginalen hos sina lastbilsmärken, Volvo Lastvagnar, Renault Trucks och Mack Trucks. Bolaget meddelade att Volvo Lastvagnar har ökat sin rörelsemarginal med 6,7 procentenheter mellan 2017 och 2023.
Jämförelse med konkurrenter
Denna ökning innebär att Volvo Lastvagnar förra året hade en rörelsemarginal som översteg 17 procent, vilket är avsevärt högre än konkurrenten Scania. Scania, som är en del av Traton-koncernen, har nyligen satt ett långsiktigt mål att nå en rörelsemarginal på 15 procent under goda förhållanden. Detta placerar Volvo i en stark position, överträffande Scania och andra historiskt lönsamma aktörer som amerikanska Paccar.
Vi på Börskollen ser att denna utveckling inte bara stärker Volvos konkurrenskraft utan också positionerar företaget väl för framtida tillväxt och stabilitet. Med dessa imponerande siffror fortsätter Volvo att befästa sin ställning som en ledande aktör inom lastbilsindustrin.