Ny studie: Elbilars partiklar farligare än dieselavgaser

En ny studie från University of Southampton utmanar uppfattningen om elbilar som utsläppsfria. Forskningen visar att partiklar från bromsar på elbilar kan vara mer skadliga än dieselavgaser. Studien väcker frågor om framtida regleringar för att minska dessa utsläpp.
- Elbilar genererar partiklar genom broms- och däckslitage.
- Bromspartiklar från vissa material är giftigare än dieselavgaser.
- Tyngre elbilar kan öka utsläppen av icke-avgaspartiklar.
Forskare vid University of Southampton har i en ny studie, rapporterad av Carup, analyserat partikelutsläpp från olika bromsbelägg. Resultaten indikerar att dessa kan vara giftigare än dieselavgaser.
Partikelhotet från elbilar
Studien visar att elbilar, trots avgasfria motorer, fortfarande bidrar till partikelutsläpp. Dessa utsläpp kommer främst från friktion och slitage på bromsar och däck. Forskare betonar att vikten hos elbilar kan öka dessa utsläpp.
Denna forskning har viktiga konsekvenser för hälsan och framtida politik. När vi byter från diesel- och bensindrivna bilar till elfordon kommer utsläppen av icke-avgaspartiklar att finnas kvar. Icke-avgasutsläppen kan öka med tiden på grund av att elfordon är tyngre än fordon med förbränningsmotorer och skapar större friktion. Professor Matthew Loxham, University of Southampton.
Giftiga partiklar från bromsbelägg
Forskarna jämförde fyra typer av bromsbelägg: lågmetalliska, halvmetalliska, asbestfria och keramiska. Resultaten visade att asbestfria belägg med koppar var mest giftiga för lungceller och kopparfria partiklar var mindre skadliga.
Forskarna koncentrerade sig på de minsta partiklarna som är i storleken PM2,5 och har en diameter som är 30 gånger så litet som ett hårstrå.
Partiklar från bromsbelägg kan nå lungorna och orsaka allvarliga hälsorisker, med fyra miljoner förtida dödsfall globalt varje år enligt forskare. Forskarna samlade in partiklar och exponerade lungceller för att mäta oxidativ stress, inflammation och celldöd.
Asbestfria belägg med koppar var mest giftiga, till och med farligare än dieselavgaser. Näst giftigast var keramiska bromsbelägg. När koppar togs bort minskade giftigheten.
Framtida regleringar och teknik
Studien understryker behovet av regleringar för icke-avgasutsläpp. Medan elbilar minskar avgasutsläpp, kvarstår partikelproblematiken. Forskarna efterlyser teknik och lagstiftning för att hantera utsläpp från bromsar och däck.