Nu tar Tesla upp kampen mot Volvo och Scania i Europa
Tesla planerar en storlansering av sin eldrivna lastbil, Tesla Semi, i Europa. Med en imponerande räckvidd på 60 mil riktar sig Tesla mot den europeiska marknaden där Volvo och Scania idag dominerar. Företaget har börjat rekrytera nyckelpersonal för att driva satsningen framåt.
- Tesla rekryterar en affärsutvecklingschef för Europa
- Tesla Semi erbjuder upp till 60 mils räckvidd
- Volvo och Scania får konkurrens på den europeiska marknaden
Tesla har nu siktet inställt på att utmana etablerade europeiska spelare som Volvo och Scania med sin eldrivna lastbil, Tesla Semi. Det rapporterar motorsajten Carup. Tesla har även påbörjat rekryteringen av en affärsutvecklingschef för att etablera och upprätthålla kundrelationer i Europa.
Rekryterar nyckelpersonal
I en platsannons söker Tesla en "chef för affärsutveckling – Semi Truck EMEA". Denna person kommer att ha i uppgift att träffa potentiella europeiska kunder för att förstå deras behov och arbetscykler. Detta är ett tydligt tecken på att Tesla förbereder sig för en större lansering av Tesla Semi i Europa.
Hög räckvidd ger konkurrensfördel
Med en räckvidd på upp till 60 mil utmanar Tesla Semi de nuvarande ledarna på marknaden. Volvos eldrivna lastbil, Volvo FH Electric, har en räckvidd på 30 mil medan Scanias el-lastbil klarar av 52 mil med en tågvikt på 29 ton. Även Mercedes e-Actros, som har en räckvidd på 50 mil, ligger efter Tesla Semi i detta avseende.
Fokus på kundrelationer och behov
Elon Musk har tidigare antytt att produktionen av Tesla Semi kan komma att ske i Teslas anläggning i Giga Berlin. Genom att rekrytera nyckelpersonal för affärsutveckling i Europa, visar Tesla att de tar sina expansionsplaner på allvar.
Hittills har Tesla Semi levererats till ett fåtal kunder i USA, bland annat till stora företag som Pepsi och Costco. Med den nya satsningen i Europa hoppas Tesla på en bredare utrullning och en starkare närvaro på den internationella marknaden.