SAS-strejken kan utvidgas nästa vecka
Över 100 SAS-anställda i Norge har gått ut strejk. Nu varslar kabinfacket på Fellesforbundet om att ta ut fler i strejk på onsdag i nästa vecka.
Senast midnatt natten till fredagen var parterna tvungna att komma överens, men så blev det inte. Tidigt på morgonen bekräftade de inblandade facken Fellesforbundet och Parat att förhandlingarna brutit samman.
– SAS har inte varit villiga att tillmötesgå oss gällande några av våra krav, säger Martinus Røkkum, som företräder kabinfacket inom Parat, till nyhetsbyrån NTB.
Enligt honom kommer samtliga SAS-flygningar att påverkas av strejken på sikt.
Utökat varsel
På fredagseftermiddagen varslade Fellesforbundet om att utöka stridsåtgärderna.
– Vi ser ingen annan lösning än att sätta hårt mot hårt mot SAS. Vi varslar därför om en kraftig upptrappning av strejken från nästa onsdag då vi tar ut alla våra kabinanställda i SAS, omkring 500, inklusive de 115 (som redan är uttagna i strejk), säger fackordföranden Jørn Eggum till tidningen VG.
SAS svenska presschef Pia Herrera skriver i ett mejlsvar till TT att det i dagsläget bara är några få norska inrikesflyg som påverkas.
"Antalet påverkade flygningar kommer variera från dag till dag. De flesta flyg kommer gå precis som vanligt."
Resenärer som drabbas av inställda flyg aviseras via sms eller mejl. Har man inte fått något meddelande ska man ta sig till flygplatsen som vanligt.
Lönen tvistefrågan
Från Parats sida kommer fem medlemmar att strejka på fredagen, vilket sedan är planerat att öka till totalt 40 under helgen.
Tvistefrågan är inte oväntat lönenivåerna där man från fackligt håll lyft att SAS ligger mellan 15 och 30 procent lägre än konkurrenter, som till exempel Norwegian. Från fackets sida menar man nu att man stått stilla lönemässigt de senaste tolv åren.
Arbetsgivarsidan NHO (Næringslivets Hovedorganisasjon) menar däremot att SAS gått långt för att möta kabinpersonalen både vad gäller lön och arbetstid.
– Det är särskilt olyckligt med en konflikt i en situation där företaget är under konkursskydd och i rekonstruktion och fortsatt förlorar pengar. Denna konflikt bidrar till att göra en redan svår situation ännu svårare, säger Erik Lahnstein på NHO Luftfart.
Källa: TT